Het openbaar vervoer in de hoofdstad van Estland, Tallinn, blijft gratis. Dit maakte de burgemeester van de stad, Mihhail Kõlvart, afgelopen maandag bekend. Hij deed dit nadat de plannen van de toekomstige regering over het afschaffen van gratis streekvervoer uitlekten.
Geregistreerde inwoners van Tallinn kunnen al ruim tien jaar gebruik maken van gratis openbaar vervoer. Bezoekers van de stad, die er niet wonen, moeten wel betalen voor hun reis. Om het ov betaalbaar te houden, krijgt deze groep te maken met prijsstijgingen.
Volgens Kõlvart ontkomt de stad er niet aan om de prijzen te verhogen. Eén van de redenen die de burgemeester noemt, zijn de brandstofprijzen. De prijs voor een liter diesel steeg sinds de Russische oorlog in Oekraïne enorm. De gasprijzen hebben eveneens effect op de kosten van het openbaar vervoer, een groot deel van de bussen rijdt op gas.
Een nieuwe kostenpost zijn de gestegen lonen. Na onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden kregen chauffeurs een loonsverhoging van ongeveer 10%. Daarnaast zijn de passagiersaantallen van TLT, de stadsvervoerder, nog lang niet op het niveau van voor de coronapandemie.
Tussen 2015 en 2019 vervoerde TLT gemiddeld 142 miljoen passagiers per jaar. In het eerste jaar van de pandemie, 2020, daalde het aantal naar 91 miljoen, in 2021 werden er slechts 75 miljoen mensen vervoerd. In 2022 versoepelde de regering veel coronamaatregelen en bezochten ook meer toeristen Estland. Toch stokte het passagiersaantal op ongeveer 100 miljoen reizigers dat jaar.
De stad verwacht dat de passagiersaantallen in 2023 hoger zullen zijn. Het weerhoudt Tallinn er niet van om volop te investeren in het openbaar vervoer. Zo startte begin deze maand de aanleg van tramlijn 5, wordt onderzocht of extra buslijnen geïntroduceerd kunnen worden en zullen er in de zomer mogelijk nachtbussen gaan rijden. Daarnaast wil de stad ook onderzoeken of er meer buslijnen verder de regio in kunnen, om zo nabijgelegen dorpen te verbinden met Tallinn. Al lijkt dat laatste plan lastiger omdat deze gebieden aanbesteed worden.
De aangekondigde prijsstijging gaat deels bijdragen aan deze ontwikkelingen, die op den duur meer mensen de auto uit moeten krijgen. Passagiers die van het openbaar vervoer in Tallinn gebruik maken en daarvoor een vervoerbewijs moeten kopen, krijgen al met ingang van 1 mei te maken met de verhoogde tarieven.