Enkele weken geleden verdween het merk T-mobile van de Nederlandse markt, net als Tele2. Beide telecomaanbieders gaan door onder de naam Odido. Tot die dag gebruikte T-mobile het lettertype TeleNeo voor nagenoeg alle uitingen. Een lettertype dat niet alleen op de website en in reclame-uitingen te zien was, maar ook in de app en op de facturen.
TeleNeo is in 2020 speciaal voor Deutsche Telekom ontworpen door Bernd Volmer en Hannes von Döhren, beiden werkzaam voor HvD Fonts, een bedrijf volledig gericht op het ontwerpen van lettertypen gevestigd in Berlijn. Zij werden door MetaDesign GmbH gevraagd om mee te werken aan de merkontwikkeling van de telecomaanbieder.
Hun taak was om een consistent en uniek lettertype te ontwerpen dat herkenbaar zou zijn én goed zou passen bij Deutsche Telekom. Hiervoor werden elementen aan de karakters toegevoegd die het lettertype kenmerkend zouden maken. Zo zijn de interpuncties, zoals de punt en dubbele punt, opgebouwd uit de vierkantjes die in het logo van T-mobile/Deutsche Telekom voorkomen.
Het lettertype is gebaseerd op TeleGrotesk, het huisstijllettertype dat Deutsche Telekom tussen 1992 en 2020 gebruikte. TeleNeo is door diverse grote maar ook subtiele aanpassingen geschikt gemaakt voor de toekomst. Doordat er ook een variabele versie van is gemaakt, zijn de opties eindeloos.
TeleGrotesk en TeleNeo zijn niet commercieel verkrijgbaar.