Het reizen met de trein in Estland wordt in 2024 duurder. De prijsstijging is volgens de regering onvermijdelijk vanwege de toegenomen kosten die nu deels doorbelast worden.
Die extra kosten zijn het gevolg van gestegen salarissen en gestegen energieprijzen. Ook betalen reizigers nu deels mee aan de kosten die gemoeid zijn met de infrastructuur. De overheid benadrukt dat passagiers slechts een klein deel bijdragen aan deze kostenposten.
De prijs van een treinkaartje binnen 1 zone kost op dit moment €1,60 en zal in 2024 €1,80 gaan kosten. Wie door meerdere zones reist, betaalt niet meer dan 10% meer dan in 2023, benadrukt minister Madis Kallas van Regionale Zaken. Door het verhogen van de prijzen, hoopt de staat €3,5 miljoen extra op te halen in 2024.
De minister heeft geprobeerd om met extra subsidies de prijsstijging zo laag mogelijk te houden en zelfs van de baan te krijgen. Dit plan werd van tafel geveegd, aangezien de staat al €30 miljoen per jaar uitgeeft aan de spoorsector. Wel is het van groot belang dat reizigers niet de trein uit worden gejaagd. Uit onderzoek is gebleken dat deze verhoging van de prijzen daar niet toe zal leiden.
Elron, de grootste treinvervoerder van Estland, zet ook in op meer reizigers. Het staatsbedrijf verwacht een groei van 8% in 2024. In totaal vervoert het bedrijf dan 8 miljoen reizigers in één jaar, mits de voorspelling uitkomt. Volgens minister Kallas is die kans groot, aangezien in de tweede week van januari een eind komt aan het gratis reizen met, vaak parallelle, streekbussen. Elron is in ieder geval voorbereid op deze mogelijke groei, eind 2024 komen nieuwe treinen in dienst om de capaciteit te vergroten.