Het gebeurt in de Baltische staten steeds vaker dat GPS-signalen verstoord worden. Daarnaast zijn de gebieden waarin GPS hapert groter. Veiligheidsdiensten zijn er vrijwel zeker van dat Rusland hierachter zit.
De verstoringen zijn niet nieuw, maar wel flink toegenomen sinds februari 2022, het moment dat Rusland de oorlog in Oekraïne begon. Van de Baltische staten heeft Estland het meeste last van de acties. In vrijwel het hele land is in mindere tot grote maten een verstoring waarneembaar. Enkel in het oosten van het land, rondom Rakvere, Tapa en Kohtla-Järve, lijkt niks aan de hand te zijn.
Eén van de gegeven verklaringen is dat Rusland op deze wijze vijandige drones probeert de desoriënteren. Drones maken namelijk gebruik van GPS om hun positie te bepalen. Hierdoor hebben niet alleen drones last van de verstoringen, maar ook vliegtuigen. Dagelijks melden 10 tot 20 piloten dat hun GPS-ontvangst het niet doet.
Echter heeft het vooralsnog geen gevolgen gehad voor de luchtvaart. Geen enkele vlucht heeft last gehad van een slecht GPS-signaal, benadrukt Ivar Värk, directeur van de Estse Luchtvaartnavigatie Service. Piloten kunnen namelijk ook een alternatief navigatienetwerk gebruiken. De ontwikkeling daarvan startte in 2020, nog voordat dergelijke Russische acties op dagelijkse basis voorkwamen.
De verstoringen hebben overigens geen gevolgen voor apparaten die dichter bij de grond gebruikt worden. Navigatiesystemen in auto’s zullen naar behoren werken, hetzelfde geldt voor telefoons die de locatie bepalen om, bijvoorbeeld, het lokale weerbericht te tonen.