Na een aantal incidenten in het verkeer, heeft de Estse regering besloten om enkele verkeersregels aan te scherpen en nieuwe te introduceren. Zowel bestuurders van zogenaamde lichte voertuigen, zoals stepjes en fietsen als bestuurders van zwaardere motorvoertuigen krijgen hiermee te maken.
Alcohol in het verkeer is een slechte combinatie. Dronken achter het stuur kruipen, was in Estland al verboden. Dronken op een fiets of step stappen, was dat in principe ook, maar het was nog niet mogelijk om een blaastest uit te laten voeren. Fietsers moesten tijdens een controle bijvoorbeeld in staat zijn om in een rechte lijn te lopen. Nu geldt voor deze categorie weggebruikers dat zij niet meer dan 0,5‰ in hun bloed mogen hebben.
Elektrische stepjes zijn alom aanwezig in Estse steden en tegenwoordig ook dorpen. Bestuurders van deze voertuigen rijden vaak op de stoep, als de weg te gevaarlijk is. Hoewel dit niet verboden wordt, krijgen lokale overheden wel de mogelijkheid om in bepaalde gebieden een maximum snelheid in te voeren. Via GPS zijn de aanbieders van deze stepjes al in staat om ze te begrenzen.
Automobilisten mogen niet meer op de stoep parkeren. Op dit moment is dat niet verboden. Een tragisch ongeval eerder dit jaar zorgde ervoor dat deze maas in de wet uiteindelijk gedicht wordt. Een voetganger kwam om het leven nadat een bestelbus, die op de stoep geparkeerd stond, wegreed. Het is enkel nog toegestaan om op een stoep te parkeren als dat expliciet is aangegeven.
Een andere opvallende maatregel is dat bestuurders van onder andere auto’s, altijd 1,5 meter afstand moeten houden als ze een zwakkere verkeersdeelnemer passeren. Wie een fietser of scooter inhaalt, dient hier rekening mee te houden.
De nieuwe wetgeving moet nog worden aangekondigd in de Estse versie van de Staatscourant; Riigi Teataja. 10 dagen na de publicatie zijn de wetten van kracht.