Ruim vijf jaar geleden besloot de gemeente Tallinn om een nieuwe tramlijn aan te leggen tussen het oude centrum van de stad, de haven en het vliegveld. Wanneer de werkzaamheden voorspoedig verlopen, nadert de aanleg begin volgend jaar officieel zijn einde en is het tramnetwerk van Tallinn een verbinding rijker.
Deze verbinding was volgens de gemeente noodzakelijk. Dagelijks komen tientallen passagiers van veerboten en cruiseschepen aan in de haven van Tallinn die doorgaans allemaal richting het centrum reizen. Hoewel de loopafstand niet heel groot is, kiezen velen voor de reguliere busverbindingen die het vervoerbedrijf aanbiedt. Een tram zou eenvoudiger grote aantallen passagiers kunnen vervoeren.
Het nieuwe tracé wordt gekoppeld aan het bestaande tracé naar het vliegveld. Een bewuste keuze, zodoende worden zowel de luchthaven als de haven beter met elkaar verbonden. Daardoor is het voor toeristen op doorreis makkelijker om door te reizen. Op dit moment is er geen overstapvrije verbinding tussen deze twee drukke plaatsen. Wie toch kiest voor het openbaar vervoer, is ruim driekwartier onderweg en zal minstens één keer over moeten stappen.
Overigens is het vliegveld voorlopig nog niet te bereiken met de tram. Ook rondom de luchthaven zijn er grootschalige werkzaamheden. Nabij Ülemiste wordt namelijk gewerkt aan een nieuw treinstation waar in de toekomst hogesnelheidstreinen vanuit Polen zullen stoppen. De verwachting is dat dit station ook de nodige passagiers zal aanvoeren.
Als het aan de gemeente Tallinn ligt, is dit niet de laatste uitbreiding van het tramnetwerk. Eind 2029 wil de stad namelijk ook nog trams laten rijden naar de wijk Pelgulinn. Ook zal een tram moeten gaan rijden door de straat Liivalaia, welke het ziekenhuis beter bereikbaar moet maken. Men verwacht hier subsidie voor te krijgen van de Europese Unie.