Ga naar de inhoud

Roland ten Hove

  • Home
  • Op reis
    • 2004 – 2010
      • 🇫🇷🇪🇸🇵🇹 2004
      • 🇳🇱 2005
      • 🇧🇪 2005
      • 🇪🇪🇩🇪 2006
      • 🇪🇪 2007
      • 🇬🇧 2008
      • 🇩🇪 2009
      • 🇬🇧 2010
    • 2011 – 2017
      • 🇫🇷 2011
      • 🇪🇪🇫🇮 2011
      • 🇧🇪 2012
      • 🇪🇪 2013
      • 🇳🇱 2013
      • 🇮🇪 2014
      • 🇮🇪 2016
      • 🇮🇪 2017
    • 2018 – 2022
      • 🇪🇪 2018
      • 🇮🇪 2018
      • 🇮🇪 2019
      • 🇮🇪🇬🇧 2020
      • 🇮🇪🇫🇷 2021
      • 🇪🇪 2022
    • 2023 –
      • 🇬🇧🇮🇪🇫🇷 2023
      • 🇧🇪🇳🇱 2023
      • 🇧🇪 2023
      • 🇧🇪🇳🇱 2024
      • 🇪🇪🇱🇻 2024
      • 🇪🇪 2025
  • Overige
    • Nieuws
    • Nieuws uit Estland
    • Grafisch
    • Eesti Vabariik 100
  • Portfolio
  • Home
  • Het lettertype van… R-net
  • Achtergrondverhalen

Het lettertype van… R-net

RtH 04.07.2025 2 min. lezen

Dit delen:

  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
  • Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X

Reizen met de zekerheid van R-net. Het is de slogan van een vervoerconcept dat in 2011 geïntroduceerd werd. Alle vervoermiddelen zijn herkenbaar, ze zijn grijs met rood. Hetzelfde geldt voor alle communicatiemiddelen; er is een stevige stijlgids die precies voorschrijft hoe alles eruit moet zien. Het idee was om het merk overal te introduceren waar bepaalde snelle ov-verbindingen aanwezig zijn. 

Wat er ook in de stijlgids voorgeschreven staat, is het huisstijllettertype. Voor alle communicatie wordt het lettertype Profile voorgeschreven. Het is een bijzondere keuze, want R-net, dat niet gebonden is aan een vervoerder, kan dus ook ingevoerd worden op plekken waar vervoerders juist gebonden zijn aan de nieuwe “reisinformatiestandaard”, waar Frutiger wordt voorgeschreven. Een lettertype dat in veel opzichten beter leesbaar is, zeker vergleken met Profile.

Profile is ontworpen door Martin Wenzel, werkzaam bij Supertype, een Duits typografisch bureau. Wenzel is al lang actief als typograaf. In 1991 was hij de eerste in Duitsland die gebruik maakte van een Apple Macintosh. Martin Wenzel was tot 2005 woonachtig in Nederland. In dat land studeerde hij Typografie en Vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Deze studie rondde hij in 1998 af. Een jaar later publiceerde hij FF Profile.

Het lettertype is een combinatie van moderne typografie met klassieke en speelse elementen. Zo zijn de cijfers uitgevoerd in twee varianten, namelijk geschikt voor lopende teksten en voor tabellen. Ook de klassike “g”, die als standaard getoond wordt bij het gebruik van dit lettertype, is een klassiek ogend element. Hetzelfde geldt voor de ligaturen die zijn opgenomen, bijvoorbeeld voor de lettercombinaties “ffh”, “ffi” en “ffj”. Door de eigenschappen van de karakters, is het een prettig leesbaar lettertype. Zo is het lettertype te zien in boeken en op doosjes van geneesmiddelen.

Is het lettertype hierdoor ook geschikt voor bewegwijzering, of populair gezegd “signing”. Wellicht niet, en dat ligt niet aan het ontwerp. Bij het juiste gebruik, kan het een prima leesbaar lettertype zijn. Maar er zijn wel kanttekeningen bij te plaatsen. Het gevaar bestaat dat er gemakzuchtig van Profile gebruik wordt gemaakt. Dat wil zeggen; er wordt slecht gekeken naar de typografie. Zo is de klassieke “g” niet altijd duidelijk. In de karakterset is overigens wel degelijk een reguliere “g” te vinden, alleen moet die wel geselecteerd worden. Hetzelfde geldt voor de cijfers. Op tal van borden zijn cijfers terechtgekomen die niet geschikt zijn voor “signing’. Men had voor de “tabelcijfers” moeten kiezen. Door deze slordigheden neemt de leesbaarheid in ieder geval niet toe.

Hoe lang Profile het nog gaat volhouden in het Nederlandse openbaar vervoer, is de vraag. Ook hier geldt dat het niet aan het ontwerp ligt, maar aan de diverse standaarden die geïntroduceerd worden. Zo wint Frutiger steeds meer terrein, zoals hierboven beschreven. Het is uiteindelijk aan de concessieverlener om hier over na te denken. In de praktijk blijkt dat de strenge stijlgids van R-net op sommige punten nog zeer flexibel kan zijn.

 

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Lees verder

Vorige: Estland zegt verdrag van Ottawa op
Volgende: Busstation bij Balti jaam verdwijnt mogelijk

lees ook

Het lettertype van… McDonald’s
1 min. lezen
  • Achtergrondverhalen

Het lettertype van… McDonald’s

31.05.2025
Het lettertype van… het Eurovisie Songfestival 2025
2 min. lezen
  • Achtergrondverhalen

Het lettertype van… het Eurovisie Songfestival 2025

17.05.2025
Het lettertype van… luchthavens
3 min. lezen
  • Achtergrondverhalen

Het lettertype van… luchthavens

30.04.2025
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookiebeleid
  • Behance
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • BlueSky
  • Threads

Categorieën

Beste mensen, Samen ontbijten met een nieuwsgierige kauw. Vabaduse väljak #tallinn Een kwikstaart op het strand. Meeuw als fotomodel. Met een nachtclub om de hoek, is het nooit saai. #tallinn #politsei Met de #tram door #Tallinn. Stiekem binnenkijken bij #linnahall in #tallinn De Nederlandse ambassade is verhuisd en nu staat het pand leeg... 🤔 toch maar even de huurprijs opzoeken 😬 Omdat de vorige foto beter kon, nogmaals de nieuwe trams die na het voltooien van hun proefritten in #tallinn zullen instromen. Ziet er niet slecht uit Inmiddels al een paar dagen terug. #eesti #latvija #Trams in #Tallinn Het vrolijkste winkelcentrum van #Estland Ai, de trein waarmee we ooit in Pärnu strandden is nu een museumstuk geworden... Met de trein naar Pärnu is overigens ook niet meer mogelijk, blijkt. In 2006 was het in ieder geval warmer... en vooral droog.
.
© 2003 - 2025 - Roland ten Hove | DarkNews door AF themes.
%d