De afgelopen jaren investeerde de gemeente Tallinn in het opwaarderen van bus- en tramhaltes. Zo liet de stad digitale borden plaatsen waarop passagiers doorkomsttabellen kunnen vinden.
Deze borden bieden ook actuele reisinformatie. Zo wordt getoond over hoeveel minuten de eerstvolgende bus of tram bij de halte zal aankomen. Nu blijkt dat deze borden al geruime tijd niet functioneren. De informatie op deze borden blijkt namelijk niet te kloppen. Echter beperken de problemen zich niet tot deze informatieschermen. Ook buschauffeurs en trambestuurders hebben te maken met missende informatie.
Op de boordcomputers hebben zij niet alleen een lijst met haltes, maar ook met de tijdstippen hoe laat ze daar moeten zijn. Volgens locoburgemeester Kristjan Järvan, klopt de informatie die chauffeurs te zien krijgen, al een tijdje niet meer. Het is voor hen onmogelijk de punctualiteit tijdens de rit in de gaten te houden. Als gevolg daarvan kan de gemeente Tallinn ook niet meten of TLT, het openbaar vervoerbedrijf, wel goed presteert.
Hoewel Ridango, de leverancier van de apparatuur en software, beterschap beloofde, bleef dit uit. Voor de gemeente Tallinn is de maat vol en legt het bedrijf een boete op van €150.000. Een woordvoerder van Ridango wilde, zolang de claim niet officieel is ingediend, niet op de zaak reageren.
De gemeente Tallinn laat weten geen plannen te hebben om afscheid te nemen van Ridango. Zodra de problemen zijn opgelost, gaat de gemeente door met het plaatsen van digitale informatieborden bij bus- en tramhaltes.