Vanavond vindt de finale plaats van het Eurovisie Songfestival. Qua vormgeving is het altijd afwachten wat het gastland weet te realiseren. Waar het logo van het Songfestival al sinds 2004 hetzelfde is, heeft de organiserende omroep alle vrijheid wat betreft de grafische vormgeving van het evenement.
Dit jaar is het de beurt aan Zwitserland. Voor de themamuziek kwamen ze terecht in Nederland, maar voor de typografie hoefden ze niet ver te reizen. De twee lettertypen die in de vormgeving voorkomen, zijn geproduceerd door het bedrijf Newglyph. Dit typografische bedrijf is gevestigd in het Zwitserse Lausanne en heeft een portfolio met diverse lettertypen, waaronder een paar Zwitserse varianten van enkele klassiekers. Zo biedt het bedrijf bijvoorbeeld “SwissDIN” aan.
De grote teksten, zoals de namen van de landen aan het begin van de introductiefilmpjes, worden in een lettertype gezet dat verdacht veel lijkt op een extra cursieve versie van Times New Roman. Toch is dat het niet. Dit lettertype is speciaal voor het evenement ontworpen en schijnt EuroTime te heten. Naar verwachting zal het niet op de markt verschijnen. Een goedlijkend alternatief is er wel, namelijk SwissTime. De kans is groot dat EuroTime een afgeleide is van SwissTime. EuroTime is iets schuiner dan SwissTime en zijn sommige karakters iets hoger. Overigens lijkt dit lettertype op sommige punten ook op Times New Roman al is de Zwitserse variant iets speelser. Ontwerper Ian Party is verantwoordelijk voor het ontwerp van SwissTime.
Het schreefloze lettertype, dat onder andere te zien is op het scorebord, komt van hetzelfde bedrijf. Ook dit lettertype is van de hand van Ian Party. Het lettertype lijkt op Helvetica, wat overigens een geinige keuze geweest zou zijn. Het gebruikte lettertype heet SwissNow. Doordat het een variabel lettertype is, kunnen hellingshoek en dikte tot in detail aangepast worden. In tegenstelling tot EuroTime is SwissNow wel commercieel verkrijgbaar.