Een delegatie van TLT, de stadsvervoerder van Tallinn, en het stadsbestuur hebben een bezoek gebracht aan de fabriek van Škoda waar op dit moment de nieuwe trolleybussen voor de stad gebouwd worden.
Tijdens dit bezoek werd ook gesproken over een mogelijke vervolgbestelling van nog eens 30 trolleybussen. Dit plan was eerder al bekend gemaakt, maar nog niet concreet met Škoda besproken. Het stadsbestuur heeft afgesproken om binnen twee maanden de definitieve bestelling bij de fabrikant neer te leggen. De eerste bestelling, bestaande uit 40 trolleybussen, zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 geleverd worden. Dit is geheel volgens planning.
Bij beide bestellingen gaat het niet om conventionele trolleybussen die constant verbinding moeten hebben met een bovenleiding. Deze bussen worden uitgerust met batterijen die tijdens het rijden worden opgeladen. De opgeslagen energie kan vervolgens worden gebruikt om autonoom van de stroomdraden te rijden. De bussen kunnen vervolgens minimaal 25 kilometer overbruggen. Door deze ontwikkeling is het mogelijk om sneller nieuwe trolleybuslijnen te introduceren. Ook kunnen ze rijden op plekken waar het lastig is om de benodigde infrastructuur toe te passen. Tevens zijn de bussen wendbaarder bij omleidingen. TLT experimenteerde al eerder met deze techniek.
Na het bezoek bleken TLT en het stadsbestuur serieuze interesse te hebben in de dubbelgelede trolleybussen van Škoda. Deze bussen, 24 meter lang en geschikt voor ruim 180 passagiers zouden in de spits capaciteitsproblemen kunnen oplossen. Bij het ontwerp van het nieuwe lijnennet zal men met de mogelijke inzet rekening gaan houden, luidde de verklaring. Enkele jaren geleden reed er al een dubbelgelede trolleybus als proef in Tallinn. Echter is er een wetswijziging nodig om dergelijke voertuigen structureel in het openbaar vervoer in te zetten.
Of deze wijziging op tijd komt en of dit invloed heeft op de vervolgbestelling, is op dit moment onbekend.
