Het laatste stuk van de reis verloopt voorspoedig. We komen geen agressieve weggebruikers tegen en de ring rond Antwerpen heeft voor ons geen geheimen meer. Na een rit van ruim 6 uur komen we moe maar voldaan terug uit Frankrijk. Het was met recht een bliksembezoek te noemen.
De auto heeft het er minder goed vanaf gebracht. In Frankrijk kwam er al een vreemd geluid onder de motorkap vandaan, en dat werd steeds harder naar mate we Utrecht naderden. Een dag later ben ik voor de zekerheid toch langs de garage gegaan. Om het geluid te demonstreren hoefde ik enkel de motor te starten. De monteur had geen idee wat het was. Op de vraag of het kwam door de E10-benzine keek hij me aan alsof hij water zag branden.
Een dag later word ik teruggebeld door de monteur; hij heeft het probleem gevonden. Het blijkt een kapot onderdeel te zijn. Ik sta perplex, want dat had ik zelf ook uitgevogeld. De auto had hij reeds gerepareerd en ik kon deze in de middag ophalen. Zo geschiedde.
De monteur had voor de gein het kapotte onderdeel bewaard om mij te tonen wat er precies stuk was, en wat er nog meer stuk had kunnen gaan. Een ronddraaiend ding met rotorbladen was blijkbaar aan vervanging toe en schoot de kleine onderdelen als projectielen richting de motor. Mocht zo’n onderdeeltje in de motor terechtgekomen zijn, dan hadden we nu nog langs de snelweg in Frankrijk gestaan.
Kortom, we hebben veel geluk gehad, aldus de monteur.