De meeste rages gaan aan onze oudste dochter voorbij, gelukkig, maar aan de pop-its was geen ontkomen aan. Voor degenen die dit nieuwe fenomeen niet kennen, het zijn plastic matjes die bubbeltjesplastic nabootsen. Het enige verschil is dat het matje eindeloos te gebruiken is, terwijl een stukje plastic na een keer weggegooid kan worden.
Veel webshops springen gelijk in dit gat en bestellen massaal pop-its bij Ali Express voor een paar cent, om dit voor een veelvoud te verkopen. Niks mis mee, zo werkt de economie. Het is aan de consument zelf om te kijken waar je tegen een redelijke prijs je product kan halen. Na een korte zoektocht komen we uit bij bol.com. We krijgen een mooie aanbieding voorgeschoteld, namelijk twee pop-its voor de prijs van een. Dat voor maar slechts €10,75. De verkoop gaat via een partnerbedrijf, bol.com is verantwoordelijk voor de facturatie.
Een paar dagen na onze bestelling komen de pakketjes langzaam binnen. We hebben namelijk nog meer producten besteld. De pop-its schitteren door hun afwezigheid. We controleren de mail nogmaals, om de exacte leverdatum te controleren. Daaruit blijkt dat het product al lang geleverd had moeten zijn en dat het een brievenbuspakketjes is. Er is dus geen noodzaak om langer thuis te blijven. Vijf dagen na het verstrijken van de leverdatum nemen we contact op met bol.com.
Althans, dat proberen we. We moeten eerst verplicht chatten met een chatbot, alvorens we de gegevens krijgen om contact te leggen met bol.com. Het bedrijf wil aanvankelijk dat we eerst contact opnemen met het partnerbedrijf, in dit geval Slingershot. Ik weiger dit, want op de pagina met beoordelingen zijn in twee dagen al meer dan 50 reacties geplaatst van mensen die tevergeefs op hun product wachten. De medewerker van Bol wil graag het protocol volgen, en weigert vooralsnog terug te betalen. Wel gaat er een mail naar Slingershot.
Binnen 24 uur ontvang ik een reactie van Slingershot. De eigenaar van de webwinkel biedt zijn excuses aan en legt de fout volledig bij PostNL. Zij hebben namelijk problemen met het verwerken van pakketten. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat ik het pakket nog ga ontvangen. Uit coulance verzenden ze nogmaals het pakket. Dat dit een standaardmail is, blijkt wel uit de aannames die gedaan worden. De pakketdienst van PostNL heeft weinig te maken met de brievenbuspost. Daarnaast is er ook nooit een track and trace-code gecommuniceerd
Ik voel de bui al hangen en overleg nogmaals met Bol. Zij raden aan om nog een paar dagen te wachten. Ondertussen vraag ik mij hardop af hoe goedgelovig de klantenservicemedewerkers zijn. De medewerker aan de andere kant van de lijn deelt mijn angst, maar zegt niks te kunnen doen. Want ondanks inmiddels meer dan 75 openbare klachten van gelijke aard over Slingershot, gaat het protocol voor.