Afgelopen week opende supermarktketen Lidl de deuren in Estland. Lange tijd was onduidelijk of en wanneer Lidl zich definitief zou vestigen. De keten opende direct 8 filialen verspreid door het land, waarvan de meeste in de hoofdstad Tallinn te vinden zijn.
In Estland zijn meer dan 20 supermarktketens actief. Coop, R-Kiosk, Maxima, Rimi en Selver vormen samen de top 5. Door deze top 5 werd de hoop uitgesproken dat klanten loyaal blijven aan hun vertrouwde supermarkt. Diverse concurrenten merkten ook op dat het percentage lokaal geproduceerde producten behoorlijk achterblijft bij wat Lidl heeft beloofd. Lidl erkent dat dit het geval is. Concurrerende supermarkten zetten ook vraagtekens bij de belofte die Lidl doet over de lage prijzen. Lidl beweert dat zij hoe dan ook de goedkoopste zullen zijn, maar dat wordt betwijfeld.
Een woordvoerder van supermarktketen Rimi, Katrin Bats, liet weten af te willen wachten hoe Lidl zich zal verhouden tot de andere supermarkten. Wel ondernam Rimi actie door meer dan 5000 producten in prijs te verlagen. Of Rimi nu minder klanten trekt dan voor de opening, is nog niet duidelijk. Wel wil de keten ervoor zorgen dat de gemiddelde prijs voor de klanten laag blijft.
Bats benadrukte ook het belang van een gevarieerd assortiment. Bij Rimi bestaat 50% van het assortiment uit lokaal geproduceerde producten, de overige 50% wordt geïmporteerd, vaak vanuit buurlanden.
Tiia Schapel, woordvoerder van supermarktketen Maxima, liet weten het aandeel lokale producten constant te vergroten. Zij stelt dat Esten dit zeer waarderen. Door goede afspraken te maken met producenten uit Estland blijven de prijzen laag en kan het assortiment groeien. Wanneer je per productgroep de cijfers bekijkt, blijkt binnen de categorieën zuivel en vlees al 70% van de producten uit Estland te komen.
Prisma’s woordvoerder hoopt eveneens dat klanten de keten trouw blijven door het gevarieerde assortiment. Prisma voegde hieraan toe dat de keten onlangs veel lactose- en glutenvrije producten aan het assortiment heeft toegevoegd. Hiermee kan de keten zich ook weer van andere supermarkten onderscheiden. Deze toevoegingen zouden worden gewaardeerd door de klanten.
Het is nu nog te vroeg om conclusies te trekken hoe succesvol Lidl zal zijn in Estland. Vooralsnog heeft de keten hier niks over gezegd. Of Esten hun winkelgedrag zullen aanpassen, moet nog blijken.