Kort na de Russische inval in Oekraïne besloot een groot deel van de Europese landen om het luchtruim te sluiten voor Russische vliegtuigen. Zodoende was het voor in Rusland geregistreerde vliegtuigen onmogelijk om zich op een logische manier door het luchtruim te bewegen. Deze sancties zouden op den duur ook invloed moeten hebben op de bewegingsvrijheid van de Russen, maar in de praktijk ligt dat anders.
Zo sloten enkele landen in de nabije omgeving van Rusland het luchtruim namelijk niet. Op deze manier was het voor Russen eenvoudig om Rusland te ontvluchten via, bijvoorbeeld, Turkije. Via Turkije kon dan eenvoudig verder gereisd worden richting Europa of verder weg. Dat niet heel veel Russen op vakantie gingen, had meer te maken met de coronaregels van het land. Nu die zijn opgeheven, kunnen de meeste Russen weer het land verlaten.
Een beproefde methode is het oversteken van de grens per bus. Er rijden namelijk nog dagelijks bussen tussen Rusland en Estland omdat de grenzen officieel niet zijn gesloten. Veel Russen uit St.Petersburg en omstreken kiezen deze route om via de luchthaven van Tallinn verder te reizen. Via grensovergangen in Narva en Koidula steken veel Russen de grens te voet of per auto over. Vervoer per spoor is sinds de pandemie in 2020 komen te vervallen.
Eerder ontstond er al controverse in Estland over Russen die het land als transitland gebruiken. Toen ging het om zogenaamde uitnodigingen van kuuroorden die verstuurd werden. Met een dergelijke uitnodiging zouden Russen sneller de grenscontrole kunnen passeren omdat ze in dat geval een medische reden zouden hebben. Zowel de kuuroorden als de douane verwezen dit naar het rijk der fabelen. Iedereen wordt extra goed gecontroleerd bij een grenspassage, zeker degenen die richting Estland reizen, zo luidde de verklaring.