Net als het openbaar vervoer in Nederland, heeft de ov-sector in Estland ook te kampen gehad met een flinke daling van het aantal passagiers door de coronapandemie. Nadat de regering in Estland een aantal coronamaatregelen afschafte, steeg het aantal gebruikers van het openbaar vervoer, waarna men hoopte op een voorzichtig herstel van de sector.
Nu blijkt dat de passagiersaantallen niet op het niveau zitten van voor de pandemie, maar zelfs zijn gestegen. De grootste groei vond plaats in de eerste twee kwartalen van 2022. Mihkel Mäeker, directeur van de afdeling Openbaar Vervoer van het ministerie van Transport, meldde dat diverse oorzaken hiervoor aan te wijzen zijn. De voornaamste is het afschaffen van diverse coronamaatregelen. Zo hoeven mensen geen mondkapjes meer op, is afstand houden slechts een advies en zijn niet-noodzakelijke reizen weer toegestaan.
Daarnaast zorgen de hoge brandstofprijzen ervoor dat meer mensen de afweging maken of ze de auto pakken of toch met de bus zullen gaan. Overigens hebben deze brandstofprijzen ook een negatief effect op de busbedrijven, zij zitten immers met gestegen kosten en kunnen die niet automatisch doorberekenen. In sommige provincies is het openbaar vervoer zelfs gratis en krijgen vervoerders een bedrag uitgekeerd dat vast is gelegd in een contract. De overheid heeft een noodfonds toegezegd, maar volgens de vervoerders is dat niet toereikend.
In het eerste kwartaal van 2022 stegen de passagiersaantallen met 26%, in het tweede kwartaal zelfs met 36%. In totaal werden er 5,8 miljoen reizen gemaakt in de eerste zes maanden van 2022. Hierbij dient wel vermeld te worden dat het gaat om de provinciale lijnen, het stadsvervoer, zoals in Tallinn, wordt niet in deze telling verwerkt. Tallinna Linnatransport gaf eerder al aan dat ook hun passagiersaantallen boven verwachting waren gestegen. Elron, één van de treinvervoerders, liet ook al weten te kampen met ruimtegebrek in de treinen vanwege het toegenomen passagiersaanbod.
Naast het vervoer over de weg en per spoor, zijn ook de veren tussen het vasteland van Estland en de eilanden Saaremaa en Hiiumaa, bezig met hun herstel. De boten vervoerden net zoveel mensen als in het tweede kwartaal van 2019. De beperkte groei kan te maken hebben met de concurrentie van de binnenlandse vluchten die uitgevoerd worden naar de eilanden. Het aantal passagiers dat het vliegtuig pakte steeg, ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019, met maar liefst 101%.
Nu de brandstofprijzen langzaam weer dalen, is de vraag of de nieuwe gebruikers van het openbaar vervoer dit zullen blijven doen.