Tallinna Linnatransport, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de hoofdstad van Estland, heeft aangekondigd 50 nieuwe bussen aan te schaffen die zullen rijden op gas. Door de aanschaf van deze bussen komt het totale aantal schonere bussen op 350.
Volgens locoburgemeester Andrei Novikov was het geen gemakkelijke keuze. De gasprijzen zijn de afgelopen maanden enorm gestegen. Zo kostte een kilo gas in juni 2021 nog €0,68, nu is dat €2,05. Diesel kost nu per liter €1,50, terwijl dit een jaar geleden net onder de prijs van €1 was. Hoewel een deel van de vloot nog bestaat uit dieselbussen, zullen deze toch worden vervangen. Immers heeft de stad ook te maken met strengere milieueisen.
De hoge gasprijs zorgt er wel voor dat de gemeente flinke bedragen bij moet leggen om het openbaar vervoer draaiend te houden. Naar verwachting komt de stadsvervoerder dit jaar ruim €12 miljoen te kort. Het afschalen van het openbaar vervoer staat overigens niet ter discussie. Dezelfde kwestie, hetzij op kleinere schaal, speelt ook in Pärnu.
Vervoerder SEBE, dat enkele jaren geleden de aanbesteding won, rijdt in Pärnu met 19 gasbussen. De gasprijzen zorgen er nu voor dat het niet meer lukt om het openbaar vervoer uit te voeren voor het bedrag dat is afgesproken. SEBE rijdt in de stad met 19 gasbussen en zegt ruim €750.000 meer nodig te hebben, vergeleken met vorig jaar, om het busvervoer aan te blijven bieden.
Tallinna Linnatransport (TLT) houdt ondertussen de discussie over de energiereserves scherp in de gaten om goed voorbereid te zijn. Mochten brandstoffen nu op rantsoen gaan, dan hebben de openbaar vervoerbedrijven geen voorrang bij de verdeling van bijvoorbeeld gas en diesel. Het busbedrijf heeft een noodkreet gestuurd naar het ministerie van Economische Zaken om dit probleem aan te kaarten. Immers zal in het geval van een energiecrisis de druk op het openbaar vervoer naar verwachting toenemen. Het ministerie heeft nog niet gereageerd op de brief van TLT.