De gemeente Tallinn investeert de komende jaren meer dan €50 miljoen in het openbaar vervoer in de stad. Het grootste gedeelte van dit bedrag zal besteed worden aan nieuwe trams en een compleet nieuwe tramlijn.
Begin 2020 maakte het gemeentelijk vervoerbedrijf, Tallinna Linnatransport AS (TLT), bekend een tramverbinding te willen openen tussen de wijk Ülemiste, waar ook het vliegveld ligt en de haven nabij de oude stad. Deze vijfde tramlijn zou, net als de overige vier lijnen, ook het tramknooppunt Hobujaama aandoen, al is nog niet zeker hoe dit ingepast moet worden.
TLT zou de exploitatie gemakkelijk met de huidige vloot trams kunnen uitvoeren, maar gaan toch over tot de aanschaf van 23 nieuwe trams die geleverd worden door het Poolse PESA. Dit bedrijf won de aanbesteding van twee andere bedrijven die vooralsnog onbekend zijn gebleven. Naar verluidt heeft ook het Spaanse CAF meegedaan aan deze aanbesteding, zij leverden de vorige serie nieuwe trams. Met de huidige aanbesteding was ruim €50 miljoen gemoeid.
De nieuwe PESA Twist-trams hebben, net als de CAF-trams, een lage instap, waardoor ze makkelijker toegankelijk zijn voor mindervaliden en kinderwagens. Elke tram is 28,6 meter, beschikt over vijf deuren, 65 zitplaatsen en biedt ruimte aan 300 passagiers. Naar verwachting zullen de eerste nieuwe trams in het najaar van 2024 instromen.
De nieuwe trams zullen in dit geval pas instromen na de opening van het nieuwe traject dat in Tallinn aangelegd gaat worden. Inmiddels is ook deze aanbesteding succesvol gebleken en is er een aannemer gevonden die de aanleg gaat verzorgen. Merko Ehitus en KMG Inseneriehituse AS wonnen met een gezamenlijk bod de aanbesteding. De aanleg van het nieuwe traject gaat ongeveer €46 miljoen kosten. Als alles volgens planning verloopt, zal het tracé in juni 2024 opgeleverd worden. Beide bedrijven hebben de nodige ervaring, zo waren ze gezamenlijk verantwoordelijk voor de meest recente uitbreiding van het tramnetwerk naar Ülemiste.
Naast alle investeringen in het tramnetwerk, wordt er ook geïnvesteerd in schonere bussen. Een opvallend project vindt plaats bij de trolleybussen. Door de kostbare infrastructuur en beperkte wendbaarheid van de voertuigen, is men gestart met het ombouwen van trolleybussen tot elektrische bussen. TLT bezuinigde de afgelopen jaren 5 trolleybuslijnen weg om ze te vervangen door bussen op gas. Deze investering zorgt er juist voor dat bestaande trolleybuslijnen uitgebreid kunnen worden, omdat de omgebouwd voertuigen tot 20 km zonder directe stroomtoevoer kunnen rijden. Dit levert ook voordelen op wanneer er sprake is van stroomuitval of een stremming. Daarnaast hoeven bestuurders niet meer op gevaarlijke plekken stil te staan om de stroomafnemers tegen de draden te plaatsen, als ze los zijn geraakt.
Qua passagiersaantallen maakt men zich in Tallinn niet heel veel zorgen, de hoge brandstofprijzen hebben ervoor gezorgd dat meer mensen met het openbaar vervoer reizen dan voor de coronacrisis.