Omroep KRO-NCRV introduceert maandag 29 augustus een nieuwe huisstijl. De rebranding omvat naast een nieuw logo ook nieuwe idents, typografie en een audiologo.
KRO-NCRV ontstond in 2014 nadat de omroepen KRO en NCRV fuseerden nadat omroepen werden gestimuleerd om meer samenwerkingsverbanden aan te gaan. Ook BNNVARA en AVROTROS besloten meer samen te werken. Als gevolg van deze samenwerking introduceerde KRO-NCRV in 2014 een nieuwe visuele identiteit waaronder men naar buiten trad. Nu, 8 jaar later, zet de omroep een nieuwe stap.
Het huisstijllettertype Relative wordt vervangen door het speelsere PP Formula, dat eveneens in het nieuwe logo gebruikt wordt. Door de vele verschillende versies van karakters (glyphs) is er eindeloos mee te experimenteren. In de idents, de korte filmpjes aan het begin en het einde van de programma’s, wordt gebruik gemaakt van de verschillende diktes van het lettertype.
Qua kleurgebruik is het nieuwe logo kleurrijker dan het huidige, met roze, groen en blauw uitgevoerd in felle tinten op een witte ondergrond, zal de nieuwe visuele identiteit niemand ontgaan komende maandag. Het nieuwe audiologo is eveneens opgefrist en past meer in de muzikale lijn die zowel BNNVARA als AVROTROS zijn gaan volgen nadat zij hun nieuwe identiteit presenteerden in respectievelijk 2017 en 2020.
Tot slot roept KRO-NCRV ons niet meer op “om wat meer naar elkaar om te kijken”. “Maak morgen mee” is naar verluidt de nieuwe slogan.