Enkele jaren geleden besloot de overheid dat publieke omroepen efficiënter te werk moesten gaan. Fusies tussen omroepen met leden werden niet uitgesloten als oplossing. De omroepen BNN en VARA besloten te onderzoeken of zij bij elkaar pasten en kwamen tot de conclusie dat dit het geval was. In 2014 gingen beide omroepen een samenwerkingsverband aan, al was dat voornamelijk achter de schermen. Beide merken bleven gehandhaafd.
Maar in 2017 viel het doek voor de afzonderlijke namen en vormden beide omroepen de nieuwe fusieomroep BNNVARA. Door het verdwijnen van beide merken ontstond de mogelijkheid om een compleet nieuwe huisstijl te ontwerpen. Het Nederlandse ontwerpbureau Dog and Pony tekende voor de klus en koos ervoor om een variant van een bestaand lettertype te gebruiken.
Ndiscover, een Portugees typografisch bedrijf dat in 2011 is opgericht door Natanael Gama, bracht in 2013 het lettertype Exo 2 uit. De uitgesproken stijl en vormen van het lettertypen waren uitermate geschikt voor het merk BNNVARA. Men koos ervoor om het lettertype op enkele punten aan te passen zodat het meer “in your face” zou zijn. De letters in Exo BNNVARA, zoals het lettertype heet, hebben grotere inktvallen, ten opzichte van het origineel. Ook is de spatiëring minder strak en zijn de rondingen van bepaalde letters, zoals de a, e en s, organischer.
De variant die BNNVARA gebruikt is niet te koop, Exo 2 wel.