Vlak voor de feestdagen werd een historisch akkoord ondertekend door TLT, de stadsvervoerder van Tallinn, en twee vakbonden. In de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst die op 1 januari 2023 ingaat, zijn flinke loonsverhogingen opgenomen. Ook heeft TLT dit moment aangegrepen om diverse verschillende arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Tallinna Linnatransport is ontstaan uit een fusie tussen TAK en TTTK. TAK was verantwoordelijk voor de dieselbussen, terwijl TTTK trolleybussen en trams beheerde.
Kaido Padari laat namens TLT in een verklaring weten dat de loonsverhogingen deels een blijk van waardering zijn voor het harde werk dat de werknemers leveren. Anderzijds geeft het de medewerkers wat financiële steun, de inflatie in Estland loopt voorzichtig terug, maar is nog altijd het hoogst van alle landen in de eurozone.
Gemiddeld krijgen buschauffeurs en trambestuurders 10 tot 12% meer loon per maand. Schoonmakers, die werkzaam zijn op de stelplaatsen en kantoren, ontvangen 12% meer loon. In de nieuwe overeenkomst is ook aandacht besteed aan werkdruk, opleiding en gezondheid. Chauffeurs en bestuurders kunnen een jaarlijkse bijdrage van €65 ontvangen wanneer zij een bril nodig hebben.
In het kader van de harmonisatie van alle verschillende arbeidsvoorwaarden, heeft men besloten om iedereen een gelijk aantal vakantiedagen te geven. Wie in dienst is bij TLT heeft vanaf 2023 recht op 35 vakantiedagen. Volgens Padari hebben de wijzigingen gevolgen voor elke medewerker van het vervoerbedrijf.
Het minimumsalaris voor een buschauffeur ligt in Estland op ongeveer €1200 (peildatum juni 2022). Per regio en bedrijf kunnen er verschillen zijn. Streekvervoerders hebben andere afspraken gemaakt met de bonden, al zullen ook zij de komende jaren de minimumlonen verhogen. Zo moet een streekbuschauffeur begin 2023 minimaal €1250 verdienen, medio 2024 is dit al €1350. Aanvankelijk zou de stijging sneller moeten plaatsvinden, maar de coronacrisis zorgde voor enige terughoudendheid.