De meeste mensen kennen Mariupol pas sinds 2022, toen Rusland de stad innam en het plaatsnaambord wilde vervangen omdat er in het Oekraïens “Маріуполь” op stond.
De stad, die in oblast Donetsk ligt, is de tiende grootste stad van Oekraïne en de op een na grootste van Donetsk. Volgens de autoriteiten van Oekraïne wonen er nu slechts 100.000 mensen in de belegerde stad. Voordat Rusland de oorlog startte waren er dat ongeveer 425.000.
Mariupol, dat op dit moment in puin ligt, investeerde jaren geleden flink in de stad. Op gegeven moment besloot men zelfs aan “city branding” te gaan doen. De stad liet een lettertype ontwikkelen om deze nieuwe huisstijl kracht bij te zetten. Het lettertype zou gebruikt worden op de bewegwijzering in de stad, in officiële documenten en op de website van de gemeente. Daarvoor kozen ze Andrijtype, een Oekraïens bedrijf dat te vinden was nabij Mariupol. Het werd gerund door Andrij Shevchenko.
Werd, want Shevchenko heeft zijn bedrijf noodgedwongen moeten sluiten. Maar wanneer mogelijk, ontwerpt hij nog wel lettertypen. De opbrengst van de licenties van die lettertypen, die hij online aanbiedt, worden gedoneerd aan het goede doel. Shevchenko heeft gekozen voor de medische hulpdiensten die in het leger actief zijn. Geen lettertype nodig, maar wel doneren? Dat kan op deze website.
Het lettertype Mariupol blijft vooralsnog het gezicht van de stad, zo heeft men blijkbaar in ballingschap besloten. Voor het document over de wederopbouw van de stad na de bevrijding, werd namelijk een speciale variant van het lettertype ontworpen.