Ga naar de inhoud

Roland ten Hove

  • Home
  • Op reis
    • 2004 – 2009
      • 🇫🇷🇪🇸🇵🇹 2004
      • 🇳🇱 2005
      • 🇧🇪 2005
      • 🇪🇪🇩🇪 2006
      • 🇪🇪 2007
      • 🇬🇧 2008
      • 🇩🇪 2009
    • 2010 – 2016
      • 🇬🇧 2010
      • 🇫🇷 2011
      • 🇪🇪🇫🇮 2011
      • 🇧🇪 2012
      • 🇪🇪 2013
      • 🇮🇪 2014
      • 🇮🇪 2016
    • 2017 – 2022
      • 🇮🇪 2017
      • 🇪🇪 2018
      • 🇮🇪 2018
      • 🇮🇪 2019
      • 🇮🇪🇬🇧 2020
      • 🇮🇪🇫🇷 2021
      • 🇪🇪 2022
  • Overige
    • Nieuws
    • Nieuws uit Estland
    • Grafisch
    • Eesti Vabariik 100
  • Portfolio
  • Home
  • Trein wint terrein in Estland
  • Nieuws
  • Nieuws uit Estland

Trein wint terrein in Estland

RtH 01.02.2023

De nationale spoorwegmaatschappij van Estland, Elron, heeft de afgelopen jaren de passagiersaantallen flink zien toenemen. Inmiddels lukt het de vervoerder niet meer om met de huidige vloot deze aantallen te verwerken. Elron heeft daarom besloten om tien nieuwe treinen aan te schaffen bij Skoda.

Elron vervoerde in 2022 ruim een miljoen passagiers meer dan in 2021. Dit kwam enerzijds doordat veel coronamaatregelen werden opgeheven, anderzijds door de gestegen brandstofprijzen. Veel mensen die het gemak inzagen van de trein, hebben blijkbaar permanent gekozen voor dit vervoermiddel. Naar verwachting zullen steeds meer mensen van de trein gebruik gaan maken, omdat de huidige brandstofprijzen voor veel Esten nog altijd te hoog zijn.

De bouw van de nieuwe treinen is al gestart omdat het spoorwegbedrijf in 2020 al zes treinen had besteld met de optie om later nog eens 10 bij te bestellen. Deze optie moest eerst nog goedkeuring krijgen van de regering, welke in september 2022 pas volgde.

Elron stelt hoge eisen aan het nieuwe materieel. Zo moeten de treinen bestand zijn tegen het klimaat in Estland, van behoorlijk hete zomers tot ijzig koude winters. De inrichting van de treinen verschilt licht ten opzichte van de huidige serie. Zo wordt er meer ruimte vrijhouden op de balkons bij de deuren, wordt er meer ruimte gecreëerd voor kinderwagens en kunnen er meer fietsen in. Ook komen er meer plekken voor rolstoelen. De treinen worden ook iets langer, namelijk 83 meter. De treinen uit de bestaande vloot zijn iets korter, namelijk 75 meter.

De eerste treinen zullen in het voorjaar van 2024 geleverd worden. Ze zullen vervolgens uitvoerig getest worden, waarna ze vermoedelijk pas eind 2024 mee gaan rijden in de dienstregeling. Als alles volgens planning verloopt, wordt de laatste trein uit deze serie eind 2027 geleverd. De huidige vloot, bestaande uit 37 treinen, zal dan bestaan uit 54 treinen.

Op een later moment zal Elron nog een prijsvraag uitschrijven om namen te verzinnen voor de nieuwe treinen. Hierover zijn nog geen details bekend gemaakt.

lees ook

Nachtbussen in Tallinn
  • Nieuws

Nachtbussen in Tallinn

03.06.2023
Locoburgemeester van Tartu stapt op
  • Nieuws

Locoburgemeester van Tartu stapt op

01.06.2023
Resultaten halve finales ESF 2023 bekend
  • Eurovision

Resultaten halve finales ESF 2023 bekend

16.05.2023
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid
  • Youtube
  • Behance
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Facebook

Categorieën

Glas in lood in de theaterzaal van de #teletorn in #tallinn . // Midagi värvilist. Kaunid aknad #teletorni teatrisaalis #tallinnas. Dit was een bus van 25 meter. // See oli kunagi topelt liigend buss. Gelukkig Nieuwjaar! // Head uut aastat! Mustamäe, #Tallinn Nostalgie alom, een oude tram uit #Tallinn. // Nostalgia! Vana #tramm Tallinnast. Sõprus in #Tallinn - bioscoop én nachtclub // Sõprus Tallinnas, kino ja ööklubi Trollibuss Tallinnas // Trolleybus in #Tallinn Ilus ilm Tallinnas // Mooi weer in Tallinn Een bekende tram in #tallinn #eesti 🇪🇪 #tlt.
.
© 2002 - 2023 - Roland ten Hove | DarkNews door AF themes.