De Nederlandse Publieke Omroep is niet de enige omroeporganisatie met een eigen lettertype. Ook de BBC uit het Verenigd Koninkrijk heeft een paar jaar geleden een lettertype laten ontwikkelen. In 2017 presenteerde de omroep trots het lettertype Reith, genaamd naar de eerste directeur van de omroep; Lord John Reith.
De BBC was op zoek naar een lettertype dat zowel op papier als op televisie goed leesbaar zou zijn. Maar ook op mobiele telefoons en computerschermen zou het lettertype goed moeten werken. Gill Sans, een typisch Brits lettertype dat tot 2018 het huisstijllettertype van de BBC was, werd hiervoor niet geschikt geacht.
Een andere motivatie die de BBC heeft gemotiveerd om een eigen lettertype te ontwikkelen, waren de licentiekosten van Gill Sans. Omdat Gill Sans een lettertype is dat in principe voor iedereen te koop is, moet ook de BBC hiervoor betalen. Zo zou de BBC, wanneer ze in 2022 een licentie zouden aanschaffen, £380 kwijt zijn. Omgerekend ongeveer €460, per werkplek. De kosten voor de BBC zouden enorm oplopen. Het ontwikkelen van een eigen lettertype, is uiteindelijk ook een bezuinigingsoperatie geweest.
Voor het ontwerp is de BBC een samenwerking aangegaan met DaltonMaag, een gerenommeerd typografisch bureau dat een flinke portfolio aan lettertypen heeft. Voor het definitieve ontwerp heeft men gekeken naar de ontwerpen van typisch Britse lettertypen als Gill Sans en Baskerville. Ook Charter diende als inspiratie voor de ontwikkeling van twee varianten van Reith; sans en serif.
De BBC is in 2018 voorzichtig begonnen met de uitrol van het lettertype. In 2021 herintroduceerden ze het ook het iconische logo met de drie zwarte blokken, met als enige verschil dat Gill Sans vervangen was door Reith. Aanvankelijk leidde dit tot sceptische reacties van het publiek, die betwijfelden of deze kleine wijziging echt noodzakelijk was. Ondertussen zijn zowel het lettertype als het “nieuwe” logo overal te zien.