Het Duitse televisiekanaal ZDF was een van de voorlopers in de televisiewereld met het gebruik van zogenaamde custom fonts. Lettertypen speciaal ontworpen voor, in dit geval, de zender. ZDF Heute, het nieuwsprogramma van de zender maakt al jaren gebruik van dergelijke fonts.
In 2020 ontstonden plannen om de huisstijl van de zender aan te passen. Het logo bleef hetzelfde, maar de rest werd opgefrist. Eén van de opvallende aanpassingen was de introductie van een nieuw huisstijllettertype dat niet alleen voor de nieuwsprogramma’s gebruikt zou gaan worden, maar ook voor alle andere uitingen van ZDF. Dit lettertype zou uiteindelijk gebruikt gaan worden op televisie, maar ook in apps, op websites en in gedrukte vorm. Een optimale leesbaarheid was meer dan gewenst.
De vormgevers van ZDF benaderden bBox Type, een typografisch bureau gevestigd in Berlijn, om het nieuwe lettertype te ontwikkelen. Geen toevallige keuze, want het bedrijf ontwierp in 2009 ook al het lettertype voor ZDF Heute. De opdracht die de ontwerpers meekregen was kort maar krachtig. Het nieuwe lettertype zou raakvlakken moeten hebben met Helvetica, zonder de minpunten. Verder moest het lettertype zeer breed toepasbaar zijn.
Deze opdracht resulteerde in het lettertype ZDF Type, de verzamelnaam voor een gigantisch lettertypepakket bestaande uit ruim 116 variaties. De lettertypefamilie is te verdelen in drie verschillende versies. ZDF Type, waarin alle letters ongeacht hun dikte dezelfde breedte behouden. ZDF Design is de versie waarin de letters een variabele breedte hebben en ZDF Micro, volledig geoptimaliseerd voor weergave van kleine teksten. In deze laatste variant zijn de letters zo ontworpen dat ze goed te onderscheiden zijn. Daardoor voldoet dit lettertype ook aan de toegankelijkheidseisen. Elk lettertype uit deze familie heeft nog variaties in breedten en een set cursieven.