RTL is een van de grootste mediabedrijven van Europa, en ook een van de bekendste. In de landen waar RTL actief is, is de naam bij menigeen wel bekend. Maar het merk ziet er daarentegen in elk land wel anders uit. RTL Group, het moederbedrijf, heeft bepaald dat het merk meer eenheid moet uitstralen en startte een grootschalige operatie om dat te realiseren.
Dat houdt globaal in dat elke tak van RTL nu hetzelfde logo moet gaan voeren, bestaande uit drie blokken met elk een eigen kleur. Het is een evolutie van het logo dat het Duitse RTL al in 1992 introduceerde. Anders dan het origineel, is de typografie welke is opgefrist. Daarnaast staat het de vormgever vrij om zelf een kleurenpalet te kiezen voor deze blokken.
RTL Group introduceerde naast dit logo ook een nieuwe huisstijllettertype dat door alle zenders gebruikt dient te worden, namelijk RTL United. Het lettertype, dat de naam van het project draagt, is speciaal voor RTL ontworpen. De vormgevers bij RTL benaderden in de zomer van 2021 het Spaanse bedrijf Atipo Foundry voor deze klus. Een bewuste keuze, want binnen RTL overwoog men aanvankelijk om het lettertype Basier te gaan gebruiken, dat door hetzelfde bedrijf is ontwikkeld.
De positieve punten van Basier, namelijk de neutrale en vriendelijke uitstraling, waren het vertrekpunt van het ontwikkeltraject waarbij Arillatype Studio ook aansloot. Samen creëerden zij een neo-grotesk en geometrisch lettertype; RTL United. De volledige set lettertypen bestaat uit variaties voor print, web en televisie, waarbij elke variant is geoptimaliseerd voor het medium.
Inmiddels is dit lettertype, samen met het nieuwe logo, al door het hoofdkantoor in gebruik genomen. De zenders in Duitsland zijn inmiddels ook al in een nieuw kleedje gestoken, waarna Hongarije volgde. De streamingdiensten in deze landen werden vervolgens omgedoopt tot RTL+. De Nederlandse zenders volgen naar verwachting dit jaar. Het is niet bekend of Videoland omgedoopt zal worden tot RTL+.