Wie weinig in aanraking komt met de politie, zal het ongetwijfeld niet opgevallen zijn, maar de Nederlandse politie heeft wel degelijk een huisstijllettertype. Niet dat het groot zichtbaar is op de voertuigen of in de slogan, want die wijken beide af, maar alle andere communicatie is wél in het lettertype dat door het leven gaat als “Politie Sans”.
De huisstijl van de politie werd in 1992 geïntroduceerd en werd ontworpen door Studio Dumbar. Het sans-serif lettertype was toen nog geen onderdeel van de huisstijl. Aangiften werden veelal in Courier New geprint. Pas in 2014 deed Politie Sans haar intrede op de burelen van de politiebureaus. Ook voor dit traject schakelde men Studio Dumbar in, die vervolgens Bold Monday inhuurde.
Het nieuwe lettertype moest zowel op beeldschermen als op papier goed leesbaar zijn. Ook op groot formaat, bijvoorbeeld op informatieposters of -borden moest het lettertype goed zichtbaar zijn. Bold Monday koos ervoor om het commercieel beschikbare lettertype Nitti Grotesk als uitgangspunt te nemen. Dat werd in 2012 ontworpen door Pieter van Rosmalen, voor Bold Monday.
Hoewel Politie Sans gebaseerd is op Nitti Grotesk, zijn er wel degelijk zichtbare verschillen. Zo mist de “u” bijvoorbeeld het stokje aan de rechterzijde en is de “a” niet voorzien van een klein staartje. Door deze aanpassingen krijgt het lettertype een iets urgentere en unieke uitstraling.
Geinig detail, het lettertype waarop het is gebaseerd, Nitti, is vernoemd naar Francesco Nitto, een handlanger van Al Capone.
Het lettertype uit de afbeelding is Nitti Grotesk en niet Politie Sans.