De Noorse publieke omroep, Norsk Rikskringkasting, afgekort NRK, introduceerde begin dit jaar een nieuwe huisstijl. Het logo, dat al jaren hetzelfde is, blijft ook tijdens deze operatie gespaard. Wel koos de omroep voor een compleet nieuw lettertype.
Dat lettertype heet NRK Sans. Zoals de naam al doet vermoeden is het speciaal voor de omroep ontworpen. Een trend die inmiddels door onder andere de BBC, NPO, ZDF en RTL is opgepakt. De nieuwe huisstijl is ontworpen door de vormgevers van NRK en het Noorse reclamebureau ANTI. Voorde typografie weken ze uit naar Nederland.
Typografen van Typotheque, gevestigd in Den Haag, ontwierpen het lettertype. Het traject startte in het najaar van 2019 en werd vertraagd door de coronapandemie. Gaandeweg werd de briefing op bepaalde punten aangepast en kreeg de typografie een grotere rol in de huisstijl. Aanvankelijk was het plan om een serif en een sans serif te ontwikkelen. Uiteindelijk werd besloten om de serif niet op te maken.
De sans serif werd vervolgens uitgebreider uitgevoerd. Zo varieert de dikte van de letter van een “hairline” tot “black”. Daarnaast zijn er nog verschillende breedtes. Naast de reguliere set letters, werd het lettertype ook ontwikkeld als “compressed”, “condensed”, “extended” en zelfs “ultra extended”. Zodoende hebben vormgevers voldoende keus.
Echter is er nog meer keus, want het lettertype is ook opgeleverd als variabel lettertype. Hierdoor is het mogelijk om diverse kenmerken van de letter individueel te bepalen. Door deze aanpassingen kan men een variant van het lettertype gebruiken dat herkenbaar oogt, maar uniek is.