De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft besloten om niet meer van en naar Estland te vliegen. Deze beslissing werd eind december genomen en afgelopen week bekend gemaakt, maar de exacte reden ontbrak aanvankelijk. In een verklaring laat de luchtvaartmaatschappij weten dat de Tallinna Lennujaam de servicekosten met meer dan 30% heeft verhoogd en Ryanair niet van plan is dat te betalen.
De beslissing heeft gevolgen voor een zestal verbindingen. Ryanair vloog van Estland naar Ierland, Cyprus, Denemarken, Frankrijk, Malta en Duitsland. Financieel directeur Eero Pärgmäe laat weten dat de verhoogde servicekosten en de concurrentie op bepaalde verbindingen redenen waren voor Ryanair om Estland te verlaten.
Dara Brady, woordvoerder van Ryanair, bestrijdt dat. Hij verklaart dat enkel de tariefsverhoging van de luchthaven een rol heeft gespeeld. Dat de concurrentie te machtig was, ontkent hij met klem. Ryanair is niet van plan om het nieuwe tarief aan Tallinna Lennujaam te betalen ging uiteindelijk in gesprek met Estse Mededingingsautoriteit. Ondanks gesprekken konden de betrokken partijen het niet eens worden, tot woede van Ryanair dat de prijsstijging te hoog vindt.
Ryanair probeert nu met deze actie de Estse luchthaven onder druk te zetten. Ook in Letland en Litouwen speelden soortgelijke incidenten. Letland zag onlangs af van een verhoging van de tarieven. Litouwen liet zich, net als Estland, niet onder druk zetten, en verhoogde alsnog de luchthaventarieven. Als gevolg daarvan is Ryanair gedwongen om het aantal vluchten van en naar Litouwen drastisch te verminderen.
De verhoging van de luchthaventarieven in Estland was hoognodig, aldus Pärgmäe. Tallinna Lennujaam heeft de afgelopen tien jaar deze tarieven ongewijzigd gelaten. Om dezelfde service te kunnen bieden, was een dergelijke verhoging nodig. Een deel van de verhoging is te wijten aan de torenhoge inflatie in Estland, die het afgelopen jaar rond de 20% schommelde. Door nu in te grijpen, hoopt de luchthaven de service te kunnen bieden die luchtvaartmaatschappijen en passagiers mogen verwachten. Schiphol is een goed voorbeeld van hoe het niet moet, een dergelijk scenario is nu voorkomen.
Pärgmäe benadrukte dat de verhoging niet voor elke maatschappij geldt. Sommige bedrijven hebben dit jaar nog recht op een korting, speciaal voor zogenaamde “budget airlines”. Welke maatschappijen dat zijn, is onbekend. De luchthaven zal de vrijgekomen plekken zo snel mogelijk proberen te vullen. Luchtvaartmaatschappijen SAS, airBaltic, Lufthansa en SunExpress hebben aangegeven juist meer verbindingen aan te willen bieden.
Tallinna Lennujaam verwacht dit jaar ruim 3 miljoen passagiers te ontvangen, ruim 300.000 meer dan in 2022.