Nu de sneeuw langzaamaan smelt en de dagen langer worden, plaatsen verhuurbedrijven de elektrische steppen weer in het straatbeeld. Ondertussen laaien de discussies over deze stepjes weer op.
De elektrische voertuigen zijn in grote steden vrijwel overal te vinden. Doordat ze gemakkelijk en goedkoop te huren zijn, overal geparkeerd kunnen worden en relatief snel zijn, is het een ideaal vervoermiddel in de stad. Met name in Tallinn kiezen veel mensen voor de step, in plaats van de fiets. Het ontbreken van duidelijke regelgeving zorgt echter voor overlast.
De combinatie alcohol en snelheid is een gevaarlijke in een drukke stad. Vorig jaar werd de landelijke maximumsnelheid op 25 km/h vastgesteld. Volgens de locoburgemeester van Tallinn, Tanel Kiik, is dat zelfs nog te snel. Deze snelheid is geschikter voor rustige wegen, buiten de stad, aldus Kiik. 20 km/h binnen de bebouwde kom zou al een beter alternatief zijn. Op sommige drukke plekken zou zelfs nog langzamer gereden moeten worden.
Daarom gaan de gemeente en de verhuurbedrijven om de tafel. In dat gesprek moet meer duidelijk worden over de plekken waar een lagere snelheidslimiet getest gaat worden. Ook het parkeren staat op de agenda. Hoewel de verhuurbedrijven en de gemeente veel plekken faciliteren, ervaren veel inwoners van Tallinn overlast van stepjes die her en der worden achtergelaten en stoepen blokkeren.
Eén van de verhuurbedrijven, Bolt, heeft vorig jaar zelf al maatregelen genomen. Mensen die zich registreren krijgen de optie om hun stepje tijdelijk te begrenzen. Daarnaast wordt in de buurt van scholen de snelheid voor iedereen verminderd en zijn er proeven om in de weekenden ook de snelheid te begrenzen. Verder handelt Bolt proactief als het gaat om hinderlijk of verkeerd geparkeerde stepjes door ze te verplaatsen.
Bolt verwacht niet dat alle maatregelen permanent zullen zijn. Men hoopt dat de stad de elektrische step uiteindelijk zal omarmen en de infrastructuur hiervoor zal verbeteren. Zodoende kunnen de stepjes op de fietspaden gaan rijden.
Volgens de politie zijn maatregelen echter hard nodig. Vorig jaar werden 352 verkeersongevallen geregistreerd waar een elektrische step bij betrokken was. Bij veel ongevallen speelt de snelheid een rol. Ook verkeerd gebruik van het stepje, door bijvoorbeeld met twee personen op één step te staan of onder invloed te gaan rijden, zorgt ook voor de nodige ongevallen.