Passagiers die regelmatig met de trein van Tallinn naar Tartu reizen klagen over de slechte wifiverbinding in de trein. Het probleem doet zich voornamelijk voor buiten de stedelijke gebieden.
De slechte internetverbindingen zorgen ervoor dat passagiers steeds vaker overwegen om de bus te pakken. In de bussen blijkt het wifisignaal sterker en stabieler te zijn. Voor veel forenzen is een goed werkende internetverbinding van groot belang. De directie van Elron, de spoorwegmaatschappij verantwoordelijk voor diverse treinverbindingen, neemt de klachten serieus.
Spijtig genoeg zijn de problemen niet snel te verhelpen. Hoewel Elron dit jaar nog nieuwe 5G-routers in de treinen gaat installeren, is de maatschappij wel afhankelijk van een goede dekking op het platteland. Op plekken waar de telefoonmasten te ver uit elkaar staan, is de verbinding logischerwijs slechter. Elron maakt namelijk gebruik van mobiele data, geleverd door telecombedrijf Telia. Dat bedrijf laat weten dat er nog meer problemen verholpen moeten worden.
Zo zijn de treinen gemaakt van onder andere aluminium. Een materiaal dat mobiele signalen redelijk goed weet tegen te houden. Ook de verstevigde ruiten blijken signalen tegen te houden. Elron heeft aangegeven in de nieuw aan te schaffen treinen betere apparatuur te plaatsen, zoals signaalversterkers.
Een andere oplossing, het plaatsen van meer zendmasten op het platteland, zal niet op korte termijn gebeuren. Telecombedrijven moeten hiervoor een te grote investering doen. Een zendmast kost al gauw €100.000. Daarnaast wachten veel bedrijven op de subsidies vanuit de Europese Unie, die het plaatsen van 5G-masten mogelijk moet maken.
Ondertussen houdt Elron goede hoop op de realisatie van deze telefoonmasten. Volgens het bedrijf zijn er ruim 25 nodig om het traject Tallinn-Tartu van een stabiele internetverbinding te voorzien. De vervoerder benadrukt dat het van belang is dat een goede verbinding beschikbaar is op bepaalde routes. Immers wordt er wel geïnvesteerd in dergelijke masten langs snelwegen.