Vanuit Croixrault is het nog een paar uur rijden naar de grens met België. Sinds een aantal jaar weert België vrachtwagens van bepaalde routes. Dat zorgt ervoor dat in Frankrijk al borden geplaatst worden, waarop chauffeurs van vrachtverkeer kunnen lezen dat ze bepaalde routes moeten volgen. Deze borden zijn niet alleen in het Frans geplaatst, maar ook in het Engels en zelfs Nederlands. Het is een bijzonder gezicht om typisch Franse borden plots in een andere taal te zien.
Het betekent ook dat we steeds dichter bij België komen. Nadat we de agglomeratie Rijsel, Roubaix en Tourcoing zijn gepasseerd, steken we bij het Belgische Menen de grens over. Daar worden we welkom geheten in Vlaanderen. Dat houdt ook in dat we geen tolwegen meer tegenkomen. In zes etappes betaalden we dit jaar, op de terugreis, €34,10. Geen gekke score, goedkoper dan voorgaande jaren. Geen gek idee, om wat meer D-wegen te nemen.
In België rijden we ondertussen stevig door. Het is rustig op de weg, nog aardig licht en droog. Hoe dichter we bij Gent komen, hoe slechter de omstandigheden. Het aantal wegpiraten neemt flink toe. Gek genoeg kunnen we ze herkennen aan de gele kentekens. De snelheden die velen halen, zijn enkel alleen toegestaan op Duitse snelwegen. Ook lijken veel caravanbezitters te denken dat je enkel in Nederland maximaal 90 km/h mag rijden. Sommigen halen ons in, terwijl wij al 120 km/h rijden.
Bij de ring van Antwerpen, lopen we onze vertraging op. Duisternis, regen en wegwerkzaamheden zorgen ervoor dat sommige weggebruikers enorm gaan stresseren en daardoor de meest vreemde capriolen uit gaan halen. Wij laveren er doorheen en bereiken, zonder enige pauze, Meer. Daar wordt de A1 ineens de A16 en passeren we grensovergang Hazeldonk.
In geen velden of wegen is er douane zichtbaar, dus een steekproef zit er niet in. Terwijl de dag bijna ten einde is, komen we steeds dichter bij Utrecht. De vrijwel lege snelwegen en de hogere maximumsnelheid dragen zeker hun steentje bij aan onze vroege aankomsttijd. Waar we normaal gesproken diep in de nacht thuis zouden komen, zijn we nu voor middernacht de auto al aan het uitladen.
De auto wassen en ontdoen van de in het Verenigd Koninkrijk verplichte koplampstickers, is voor later deze week.