Ga naar de inhoud

Roland ten Hove

  • Home
  • Op reis
    • 2004 – 2010
      • 🇫🇷🇪🇸🇵🇹 2004
      • 🇳🇱 2005
      • 🇧🇪 2005
      • 🇪🇪🇩🇪 2006
      • 🇪🇪 2007
      • 🇬🇧 2008
      • 🇩🇪 2009
      • 🇬🇧 2010
    • 2011 – 2017
      • 🇫🇷 2011
      • 🇪🇪🇫🇮 2011
      • 🇧🇪 2012
      • 🇪🇪 2013
      • 🇳🇱 2013
      • 🇮🇪 2014
      • 🇮🇪🇬🇧 2016
      • 🇮🇪🇬🇧 2017
    • 2018 – 2022
      • 🇪🇪 2018
      • 🇮🇪 2018
      • 🇮🇪🇬🇧 2019
      • 🇮🇪🇬🇧 2020
      • 🇮🇪🇫🇷 2021
      • 🇪🇪 2022
    • 2023 –
      • 🇬🇧🇮🇪🇫🇷 2023
      • 🇧🇪🇳🇱 2023
      • 🇧🇪 2023
      • 🇧🇪🇳🇱 2024
      • 🇪🇪🇱🇻 2024
      • 🇪🇪🇱🇻🇫🇮 2025
  • Overige
    • Nieuws
    • Nieuws uit Estland
    • Grafisch
    • Achtergrondverhalen
    • Opinie
    • Eesti Vabariik 100
  • Portfolio
  • Home
  • In Estland dreigt een tekort aan buschauffeurs
  • Nieuws
  • Nieuws uit Estland

In Estland dreigt een tekort aan buschauffeurs

RtH 26.10.2023 2 min. lezen

Dit delen:

  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
  • Klik om te delen op Threads (Opent in een nieuw venster) Threads
  • Klik om te delen op X (Opent in een nieuw venster) X
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp

Wie in Estland de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, heeft recht op gratis openbaar vervoer. De komende jaren zullen veel buschauffeurs van deze regeling gebruik kunnen maken. Maar de kans is groot dat er niemand is om hen te vervoeren. Er is namelijk sprake van een chauffeurstekort.

De gemiddelde leeftijd van het Estse chauffeurskorps is namelijk 60 jaar. Dat is behoorlijk hoog, zo zien ook de vervoerbedrijven in. Bij busbedrijf Hansabus is de gemiddelde leeftijd 58 jaar. De oudste chauffeur is 82, de jongste 24. Het percentage buschauffeurs onder de 35 jaar is slechts 3% en dat baart directeur Indrek Halliste zorgen.

Volgens Halliste lukt het op dit moment niet meer om 10% van het aantal beschikbare werkplekken te vullen. Een probleem dat niet uniek is, andere busbedrijven kampen met hetzelfde probleem dat de komende jaren groter dreigt te worden. Uit onderzoek is gebleken dat 66% van alle buschauffeurs in de komende tien jaar met pensioen gaat.

Dat het probleem niet enkel bij commerciële busbedrijven speelt, blijkt uit een reactie van Tallinna Linnatransport, de stadsvervoerder van Tallinn. TLT zou in theorie direct 100 nieuwe buschauffeurs een contract aan kunnen bieden, als ze er zouden zijn. Volgens Kaido Padar, directeur van TLT, is die kans nihil. Padar wijt het aan het overheidsbeleid.

Volgens de Estse wetgeving is de minimum leeftijd voor het rijbewijs categorie D, het busrijbewijs, 24 jaar. In veel gevallen is dat een leeftijd waarop veel jongeren al aan een studie zijn begonnen, of een andere carrière zijn gaan ambiëren. Daardoor is het lastig om mensen aan te werven voor het vak van buschauffeur. Een oplossing zou het verlagen van de leeftijdsgrens zijn, bijvoorbeeld naar 20 jaar.

Busbedrijven drongen er in 2018 al bij de overheid op aan om de leeftijdsgrens te verlagen. Destijds voorzag men al problemen op de arbeidsmarkt. De toenmalige regering nam het advies niet over en verwees naar Europese regelgeving. Nu ligt er een nieuw voorstel. Sander Salmu, minister van Klimaat, licht toe dat de overheid van plan is om de leeftijdsgrens te verlagen naar 21 jaar. Het aantal gevolgde opleidingsuren wordt dan wel verhoogd naar 280 uur. Op deze manier hoopt de regering de busbedrijven tegemoet te komen.

Dit plan heeft nu meer kans van slagen omdat in de tussentijd de Europese regelgeving is aangepast. Een eventuele volgende stap is het verlagen van de minimumleeftijd naar 20 jaar. In dat geval zouden de jonge buschauffeurs enkel binnen Estland mogen rijden, omdat het rijbewijs over de grens niet geldig is.

Wanneer de minister genoeg steun vindt in de Riigikogu voor het plan om de leeftijdsgrens aan te passen naar 21 jaar, zal het per 1 juli 2024 in werking treden.

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Post navigation

Vorige Einde aan gratis regionaal OV in Estland
Volgende Estland debuteert op het Junior Eurovisie Songfestival

lees ook

De vrijheidsbijdrage van het CDA
2 min. lezen
  • Nieuws

De vrijheidsbijdrage van het CDA

23.09.2025
EU gaat visumregels voor Russen aanscherpen
1 min. lezen
  • Nieuws

EU gaat visumregels voor Russen aanscherpen

22.09.2025
Waarom Rusland over Vaindloo vliegt
2 min. lezen
  • Nieuws

Waarom Rusland over Vaindloo vliegt

21.09.2025
Privacy & cookies: deze site gebruikt cookies. Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik hiervan.

Wil je meer weten, ook over hoe je cookies kunt beheren, kijk dan hier: Cookiebeleid
  • Behance
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • BlueSky
  • Threads

Categorieën

#Tallinna #tramm 20 augustus, dag van het herstel van de onafhankelijk van Estland; #taasiseseisvumispäev. Zonsondergang in Koigi #Tallinn bij zonsondergang #pärnu Eekhoorn in #tallinn. Tere #Eesti, tere #Tallinn. https://www.instagram.com/p/DMu2ci4o_UL/ Beste mensen, Samen ontbijten met een nieuwsgierige kauw. Vabaduse väljak #tallinn Een kwikstaart op het strand. Meeuw als fotomodel. Met een nachtclub om de hoek, is het nooit saai. #tallinn #politsei Met de #tram door #Tallinn. Stiekem binnenkijken bij #linnahall in #tallinn
.
© 2003 - 2025 - Roland ten Hove | DarkNews door AF themes.
%d