Het stadsbestuur van Tallinn heeft een ambitieus mobiliteitsplan gepresenteerd. Duurzaamheid en veiligheid voeren de boventoon. Daarnaast zet de gemeente in op 0 verkeersdoden in 2035.
De gemeente wil inwoners aanmoedigen om minder gebruik te maken van de auto. Velen kiezen nu nog voor de auto omdat alternatieven niet altijd een goede of veilige oplossing zijn. Door voet- en fietspaden te verbeteren en waar nodig aan te leggen, hoopt men dat meer mensen er gebruik van gaan maken.
Op dit moment heeft Tallinn iets minder dan 100 km aan fietspaden. Als de plannen doorgang vinden, hebben de inwoners van de hoofdstad in 2035 meer dan 300 km aan fietspaden tot hun beschikking.
Niet alleen de voet- en fietspaden zullen worden verbeterd, ook de parken en pleinen in de stad moeten dusdanig aangepast worden dat mensen deze niet meer vermijden. In sommige buitenwijken van Tallinn worden parken en pleinen in de avonduren als onveilig ervaren.
Naast deze maatregelen is de stad ook van plan om meer 30 km/h-zones aan te wijzen. Men denkt voornamelijk aan woonwijken. Ook het stadscentrum wordt als potentiële zone genoemd. De uitbreiding van de zones beperkt zich niet tot deze gebieden, zo valt te lezen. Waar de veiligheid in het gedrang komt, houdt de gemeente de mogelijkheid om ook daar de snelheid te verlagen naar 30 km/h.
Deze plannen leiden volgens de gemeente tot veiligere verkeerssituaties. Het doel is om het verkeer zo veilig te maken, dat in 2035 niemand meer door een verkeersongeval om het leven komt in Tallinn.
Het mobiliteitsplan wordt nog voorgelegd aan de gemeenteraad. Zij zullen moeten oordelen of de plannen uitgevoerd mogen worden.