Het openbaar vervoer in de hoofdstad van Estland moet uiterlijk in 2035 volledig uitstootvrij zijn. Dit staat in het mobiliteitsplan van de gemeente, dat eerder deze maand werd gepresenteerd.
De gemeente wil de komende 10 jaar inzetten op een uitgebreider openbaar vervoernetwerk waarin voornamelijk meer trams en trolleybussen gaan rijden. De diesel- en gasbussen die nu nog rond rijden, worden vervangen door elektrische bussen. Door deze maatregel neemt de luchtvervuiling in de stad af en biedt het mogelijkheden om milieuzones in Tallinn te creëren.
Het plan om elektrische bussen aan te schaffen is een logische, maar opmerkelijke keuze. De gemeente wilde tot voor kort juist meer gasbussen aan de vloot toevoegen. Ook de mogelijke uitbreiding van het trolleybusnetwerk mag opmerkelijk genoemd worden. Van de 9 trolleybuslijnen die tussen 1965 en 1987 werden geïntroduceerd, rijden er nog maar 4. Verder onderzoekt het gemeentelijk vervoerbedrijf, TLT, of de trolleybussen omgebouwd kunnen worden naar semi-elektrische bussen, die langer zonder bovenleiding kunnen rijden.
Waar de gemeente al wel flinke stappen heeft gezet, is het tramnetwerk. De afgelopen maanden is een nieuwe verbinding aangelegd die het mogelijk maakt om vanaf het vliegveld via het centrum naar de haven te reizen. Een in 2004 opgeheven tramlijn, werd begin deze maand opnieuw geïntroduceerd, nadat bleek dat er toch behoefte was aan een nieuwe overstapvrije verbinding in het netwerk.
Daarnaast onderzoekt men of bestaande tramlijnen doorgetrokken kunnen worden. Met name in het oosten en zuiden van de stad zouden er nog genoeg scenario’s zijn om te onderzoeken. Nu de gemeente volop inzet op het uitbreiden van het openbaar vervoer, lijkt dit een stap dichterbij te komen.