Verkorte telefoonnummers worden in Estland vaak gebruikt voor diensten, zoals een klantenservice van een bedrijf of een helpdesk. Deze nummers bestaan uit drie tot vijf cijfers en verbinden de beller vaak door naar een regulier telefoonnummer. Wat de bellers vaak niet weten, is dat het bellen naar een verkort telefoonnummer tussen de 20 en 30 cent per minuut kost.
In sommige gevallen onnodige kosten. Het bekendste voorbeeld is de huisartsentelefoon. Dit nummer is bedoeld voor niet-spoedeisende medische vragen. Het reguliere telefoonnummer is gratis te bellen, het verkorte nummer (1220) kost €0,30 per minuut.
Hoewel aanbieders van dergelijke telefoonnummers verplicht zijn om de extra kosten vooraf te vermelden, gebeurt dat nagenoeg niet. De Estse versie van de Consumentenbond pleit nu voor een aanpassing van de regels. Zo zou het bellen naar een verkort telefoonnummer niet meer mogen kosten dan het bellen naar een regulier telefoonnummer.
Telecombedrijven staan niet te springen om deze regels te implementeren. Zij beweren dat er extra administratieve kosten gemaakt worden bij het aanbieden van verkorte telefoonnummers. Om de kosten te dekken zullen ze afnemers adviseren het telefoonnummer gratis te maken. De kosten komen dan volledig bij het bedrijf te liggen dat het nummer gebruikt. Een andere optie is dat deze telefoonnummers een speciaal tarief krijgen. Het is dan vrijwel zeker dat de kosten per minuut veel hoger uit zullen vallen dan nu het geval is.
In Estland zijn op dit moment ongeveer 100 van deze speciale nummers in gebruik. De afgelopen jaren nam dit aantal af. Veel bedrijven communiceerden weer het langere telefoonnummer. Vermoedelijk omdat de huidige regelgeving niet duidelijk genoeg is.