Vorig jaar juli, 2023, werd ik geregeld lastiggevallen door een groep scammers die mij maar wat graag geld afhandig wilden maken. Ze waagden in korte tijd relatief veel pogingen, dus tijd om het ze zo lastig mogelijk te maken.
Het eerste contact vindt plaats op 3 juli 2023 als ze bellen vanuit Italië. Althans, dat blijkt later. Hoewel ik te laat ben met opnemen, probeer ik te achterhalen vanuit welke Italiaanse regio ze bellen. Het blijkt de regio Parma te zijn. Het nummer blijkt geen duur servicenummer te zijn, dus terugbellen zou redelijk ongevaarlijk moeten zijn. Desondanks bel ik niet terug.
De volgende dag, 4 juli 2023, word ik gebeld door een afgeschermd nummer. Wanneer ik opneem krijg ik een jongedame aan de telefoon die in zeer gebrekkig Engels mij ervan probeert te overtuigen dat mijn Coinbase-account te lang inactief is geweest. Ik hoor het verhaal aan en vraag om instructies. Om mijn account weer te activeren, dien ik een speciale transactie te doen. Zij wil mij best door het proces heen loodsen, ik moet enkel even op een computer inloggen.
Gek genoeg weet zij bijzonder veel over mij, extreem veel zelfs. Maar wat zij niet weet, is dat ik niet handel in bitcoins. Ik ben dat niet van plan en heb dat nooit gedaan. Alles wijst erop dat dit een verkapte poging is om mij geld af te troggelen. Hoewel het allemaal professioneel overkomt, vrees ik dat zij de verkeerde persoon voor zich hebben.
Ik heb namelijk een naamgenoot. Of hij iets met bitcoins doet, weet ik niet. Uitsluiten doe ik het niet. Uit alle macht probeer ik de telefoniste ervan te overtuigen dat ze bij mij aan het verkeerde adres is, maar zij gelooft mij niet. Door haar halsstarrige houding, probeer ik het gesprek zo lang mogelijk te rekken. Als blijkt dat ik haar geen extra informatie over mijzelf ga geven en ook niet ga inloggen op een discutabele site, wordt de verbinding verbroken. Einde scam? Nee.
Een week later, op 10 juli 2023, word ik gebeld door een Nederlands telefoonnummer. Ik herken het niet, maar neem toch op. Aan de telefoon krijg ik ditmaal een man die even gebrekkig Engels spreekt als de dame van een week eerder. Het verhaal is bijna hetzelfde, echter gaat het dit keer om bitcoinplatform Koinly. Dat bedrijf dat nota bene op haar eigen website actief waarschuwt voor deze oplichterspraktijken.
Ook dit gesprek duurt lang, erg lang. De persoon aan de telefoon probeert tevergeefs persoonlijke informatie los te peuteren. Nergens geef ik de gewenste antwoorden. Zo wil hij veel weten over mijn bedrijf, dat inmiddels niet meer bestaat. Daarnaast vraagt hij meermaals of ik WhatsApp gebruik. Ondertussen blijft hij mij ervan overtuigen dat mijn Koinly-account hersteld moet worden. Ik vraag hem of hij de instructies kan mailen. Gek genoeg is dat geen enkel probleem. Ter verificatie wil hij mijn mailadres weten. Daar trap ik niet in, want zo’n mailadres is veelal de basis van een account. Ik draai daarom de vraag om, en wil weten welk mailadres van mij bekend is bij hem.
Tot mijn grote verbazing noemt hij een mailadres dat niet in mijn bezit is. Als ik hem hiermee confronteer, wil hij meteen mijn juiste mailadres weten. Ik weiger, en wijs hem op een mogelijke persoonsverwisseling. Aan het einde van het gesprek vraag ik hem waarom hij met een Nederlands mobiel telefoonnummer belt. Volgens hem komt dat door het internationale karakter van het bedrijf. Als ik hem erop wijs dat dergelijke gesprekken via zo’n telefoonnummer niet heel betrouwbaar overkomen, is het gesprek snel ten einde.
Het telefoongesprek mag dan wel ten einde zijn, maar de kwestie is nog niet afgedaan. Ik besluit het mobiele nummer terug te bellen. Meestal is dat tevergeefs. Dergelijke telefoonnummers zijn dan uitgeschakeld, of worden niet beantwoord. Ook nu wordt er tot tweemaal toe niet opgenomen. Maar binnen een half uur word ik wel teruggebeld door het desbetreffende nummer.
De persoon aan de andere kant spreekt, toevallig of niet, ook Engels op hetzelfde niveau als de vorige persoon die ik sprak. Ik vraag de man in kwestie of hij betrokken is bij het bedrijf Koinly. Hij ontkent in alle toonaarden. Hoewel mijn intuïtie zegt dat hij niet helemaal de waarheid spreekt, kan ik het niet bewijzen. Om hem niet af te schrikken, waarschuw ik hem dat zijn telefoonnummer gebruikt wordt om mensen op te lichten en dat hij dit zo snel mogelijk bij zijn provider moet melden. Hij belooft dit te doen.
Ondanks zijn belofte, bleef hij tijdens het gesprek iets te rustig. Daarom besluit ik hem een handje te helpen en ga op zoek naar zijn provider. Dat blijkt T-mobile te zijn. Ik bel de klantenservice en stel hen op de hoogte van mijn bevindingen. Ietwat overrompeld noteert de medewerker alle gegevens. Het bedrijf belooft een onderzoek én een verslag daarvan. Ik ben benieuwd.
Gedurende het onderzoek, blijft het niet stil aan de kant van de oplichters. Daags na het tweede telefoontje, volgt het derde. Ook ditmaal met een Nederlands nummer. Helaas mis ik deze oproep, maar bel wel binnen een uur terug. De dame aan de andere kant van de lijn is verbaasd. Zij heeft mij niet gebeld en kent mij niet. Ik leg haar uit dat er mogelijk sprake is van spoofing en zij wellicht meer telefoontjes kan verwachten. Ik adviseer haar ook om contact op te nemen met haar provider, die toevalligerwijs ook T-mobile blijkt te zijn.
Een paar dagen later vindt een vergelijkbare situatie plaats. Ook nu word ik gebeld door een nummer van een T-mobileklant, zo blijkt uit onderzoek. Hoewel de dame in kwestie zegt niet te weten welke provider ze heeft, begin ik een patroon te ontdekken. Ondertussen blijft het stil aan de zijde van T-Mobile.