Vanaf de start van het nieuwe jaar zullen ov-voertuigen in de Estse hoofdstad Tallinn geen reclameboodschappen meer tonen. Het besluit is genomen door de gemeente Tallinn.
Locoburgemeester Kristjan JƤrvan lichtte het besluit onlangs toe. Door de maatregel zullen de bussen en trams van het stadsvervoerbedrijf TLT beter herkenbaar zijn. Doordat alle voertuigen nu in de juiste huisstijl rond kunnen gaan rijden, wordt het merk sterker, verwacht men.
Daarnaast zijn er nog meer redenen om reclames niet langer toe te staan. De voornaamste reden zijn de kosten. Hoewel het plaatsen van advertenties nog steeds geld opleverde, werd de winst wel steeds minder. In 2023 hield het vervoerbedrijf slechts ā¬431.000 over aan het verkopen van advertentieruimte. Een jaar eerder was dat nog ruim ā¬447.000. Maar de reclames leveren niet alleen geld op. Ook de klachten en de afhandeling daarvan, die met regelmaat bij de gemeente ingediend worden, zorgen ervoor dat het toestaan van advertenties niet per se lucratief is. TLT ontvangt jaarlijks meer inkomsten uit het innen van boetes die worden opgelegd aan zwartrijders. In 2022 leverden de controles ruim ā¬1 miljoen op.
Naast het verbod op de reclames aan de buitenzijde van de bussen en trams, is het ook niet meer toegestaan om in de voertuigen te adverteren. Deze afspraak is ook vastgelegd in het contract dat TLT en de gemeente Tallinn onlangs tekenden. TLT mag namelijk de komende 10 jaar het openbaar vervoer in de hoofdstad gaan verzorgen. Het vervoerbedrijf heeft, als het gaat om advertentieruimte verkopen, nog meer restricties gekregen. De ruimte die nog wel verkocht mag worden, namelijk op de informatieschermen in bus en tram, moet voldoen aan strenge eisen.
Het is verboden om reclames toe te staan die alcohol, suikerhoudende frisdrank, snoep, leningen, rookwaar en autodiensten promoten. Politieke partijen en hun boodschappen zijn eveneens niet toegestaan. Daarnaast moeten alle reclames die wel zijn toegestaan, voldoen aan de wet. TLT verantwoordelijk voor de naleving van deze regels en ook de gemeente moet toestemming geven alvorens de reclame getoond kan gaan worden.
Een andere uitzondering die is opgenomen in het contract, gaat over de achterzijde van de bussen en een bepaald type reclame. Zolang het gebruik van het openbaar vervoer gepromoot wordt, en dit binnen de huisstijl van TLT past, heeft de concessieverlener, de gemeente Tallinn, hier geen problemen mee.