De Estse luchtvaartmaatschappij Nordica is failliet. Het bedrijf, waar de Estse staat eigenaar van is, was de afgelopen tijd naarstig op zoek naar investeerders.
Nordica is in 2015 opgericht nadat de vorige Estse luchtvaartmaatschappij, Estonian Air, failliet ging. Aanvankelijk verbond Nordica, net als Estonian Air, Estland met een aantal luchthavens in Europa, waaronder Schiphol. De laatste jaren verhuurde de maatschappij veelal haar toestellen inclusief voltallige crew. Toch bleef het niet goed gaan met Nordica. Een tekort aan personeel, vertraging van de levering van geleasede vliegtuigen en snel gestegen kosten zorgden ervoor dat de inkomsten achterbleven bij de uitgaven. Ook bleek het uitbreidingsplan van de maatschappij te ambitieus. Ondertussen was het Letse airBaltic al in het gat gesprongen dat Nordica in 2019 achterliet bij de lijnvluchten.
Medio 2023 stapte de directeur op, waarna de Nederlander Remco Althuis als interim-directeur werd aangesteld. De voorzitter van de raad van toezicht, James O’Brock, sprak de hoop uit dat Nordica betere resultaten zou gaan behalen. Eind 2023 bleek dit nog niet het geval en besloot de Estse regering dat Nordica geprivatiseerd moest worden. In 2024 werden gesprekken gevoerd met diverse geïnteresseerde partijen, maar ook de laatste trok zich terug. Het bleek te gaan om de Deense zakenman Lars Thuesen, die in 2017 een belang van 20% kocht in airBaltic. Thuesen vond het te riskant om de luchtvaartmaatschappij over te nemen, waardoor een faillisement onafwendbaar bleek.
Nordica heeft inmiddels alle belanghebbenden geïnformeerd over het faillisement. Het bedrijf en dochtermaatschappij Xfly heeft 579 mensen in dienst. 286 van hen werken in Estland.