Morgen is het een week geleden dat de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen van start ging. Op deze datum gebeurde er nog meer in het openbaar vervoer. Op de dag dat de treinen anders gaan rijden, passen stads- en streekvervoerders ook vaak hun dienstregeling aan. En om het nog gecompliceerder te maken, in sommige regio’s is dit ook vaak het moment dat er een concessiewissel plaatsvindt.
Tijdens een concessiewisseling wisselt het alleenrecht op het verzorgen van het openbaar vervoer van eigenaar. Het is bij wet geregeld dat alle chauffeurs hun baan inclusief arbeidsvoorwaarden behouden. Maar al het andere kan van de ene op de andere dag plotseling anders zijn. Als chauffeur krijg je plots te maken met andere procedures en andere terminologie. Want een CP, RVL, CVL en OCC zijn allemaal afkortingen voor VKL, ook wel “verkeersleiding” genoemd.
Daarnaast wisselt het materieel, want de nieuwe vervoerder brengt, vaak verplicht, ook nieuwe bussen mee. De kans is ook groot dat je als chauffeur te maken krijgt met nieuwe routes. Al met al is het niet niks wat chauffeurs tijdens zo’n weekeinde meemaken, vaak in één van de drukste perioden van het jaar.
Voor Qbuzz verzorg ik al sinds 2014 de productie van “routeboeken”. Hierin kunnen chauffeurs, maar ook instructeurs, medewerkers van de klantenservice en andere geïnteresseerden zien welke lijnen er in een concessiegebied rijden, maar ook welke route. Tussen 2014 en 2018 produceerde ik enkel kaarten voor de concessie U-OV, in 2018 kwam de regio Drechtsteden, Molenlanden & Gorinchem erbij. In 2024 volgden Fryslân, Zuid-Holland-Noord en in 2025 zal Groningen-Drenthe nog volgen.
Inmiddels staat de teller op ruim 3000 routekaarten. Met de huidige ontwikkelingen in het openbaar vervoer, gok ik dat het niet hier bij zal blijven.