Op 25 december gebeurde er iets ongewoons in de Finse Golf. Meerdere kabels die op de zeebodem liggen en Estland en Finland met elkaar verbinden, kregen te maken met ongebruikelijke storingen.
De eerste storing werd rond het middaguur ontdekt door Elering en Fingrid. Beide bedrijven, respectievelijk uit Estland en Finland, zijn verantwoordelijk voor het beheer van Estlink 2. Deze elektriciteitskabel bleek ernstig beschadigd te zijn. Volgens de Finse grenswacht ligt de precieze locatie van de beschadiging 80 km uit de kust van Estland en 70 km van Finland. Vrijwel onmiddellijk is een onderzoek gestart. Estland en Finland trekken gezamenlijk op tijdens dit onderzoek, dat geleid wordt door Finland, aangezien de beschadiging in de territoriale wateren van Finland heeft plaatsgevonden.
Een dag later, op 26 december, deelden de Finse onderzoekers de eerste resultaten. Het schip Eagle S zou verantwoordelijk zijn voor de schade aan de elektriciteitskabel. Eagle S is een olietanker en vaart onder de vlag van de Cook Eilanden. In werkelijkheid behoort het schip tot de Russische schaduwvloot. Volgens openbare gegevens vertrok het schip uit de haven van Sint Petersburg in Rusland en was het op weg naar Egypte.
De tanker zou de schade hebben toegebracht met een anker, dat inmiddels niet meer op het schip aanwezig is. De Finnen hebben dit kunnen onderzoeken omdat het schip in Finse wateren is aangehouden. Zowel de bemanning, bestaande uit Indiase en Georgische staatsburgers als het schip zelf, zijn op 28 december naar een Finse haven begeleid en zullen daar blijven totdat het onderzoek volledig is afgerond. Vooralsnog beschouwt Finland deze actie als vandalisme.
De elektriciteitskabel was niet de enige die werd vernield rondom Kerst. Op 26 december ontdekte Finland dat drie datacommunicatiekabels niet meer functioneerden. Twee van de drie kabels verbinden Estland met Finland. Deze verbindingen worden onderhouden door het Estse telecombedrijf Elisa. De derde kabel is eigendom van het Finse Cinia en verbond Finland met Duitsland. Een dag later bleek dat nog een datakabel niet meer werkte. Ook nu is het een verbinding tussen Estland en Finland. Het Chinese bedrijf CITIC Telecom is eigenaar van deze kabel.
Hoewel Finland nog een slag om de arm houdt, is het zeer waarschijnlijk dat de kabels met opzet zijn vernield. De beschadigingen zouden kunnen leiden tot langzamer dataverkeer, maar vooralsnog is dat nog niet aan de orde. In dit geval is nog niet duidelijk of het incident met Estlink 2 verband houdt met deze vernielingen. De ongewone activiteiten hebben er wel toe geleid dat op 27 december door de NAVO werd besloten om actiever te worden in het gebied. In beide gevallen wordt gewezen naar Rusland. Dat land heeft vooralsnog geen diplomatieke reactie gegeven. Het is onduidelijk of het land dat überhaupt van plan is.
Deze vijf beschadigingen staan niet op zichzelf. In de Oostzee en Finse golf zijn dergelijke sabotageacties vaker aan de orde. Zo werden in november 2024 datacommunicatiekabels tussen Duitsland en Finland en tussen Zweden en Litouwen doorgesneden. In oktober 2023 werd een gasleiding tussen Estland en Finland flink beschadigd door een Chinees vrachtschip, varend onder de vlag van Hong Kong, dat op die plek een anker verloor.
Een rode draad lijkt de betrokkenheid van Russische en Chinese schepen. Inmiddels hebben 12 landen besloten samen te werken om de Russische schaduwvloot op te sporen, te volgen en te verstoren. Met deze schaduwvloot probeert Rusland sancties te omzeilen. De samenwerkende landen zijn het erover eens dat deze Russische activiteiten een gevaar vormen voor de veiligheid en de economie van, het milieu in Europa. Aan dit samenwerkingsverband doen naast Estland en Finland ook Denemarken, IJsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Duitsland, Letland, Litouwen, Noorwegen en Zweden mee.