Vanaf deze zomer is het voor inwoners van Estse dorpen aan de grens met Letland mogelijk om met het openbaar vervoer de grens over te steken.
Dankzij een subsidie van de Europese Unie is het mogelijk om twee buslijnen in de grensregio te laten rijden.
Aan de westkust van Estland wordt de busroute van Pärnu naar Ikla verlengd naar Ainaži in Letland. Op dit traject zal 10 keer per dag een bus rijden. Daarnaast zullen twee extra ritten dezelfde route rijden tot Ainaži om vervolgens door te rijden naar Salaca.
De andere buslijn gaat rijden in de stad Valga/Valka. Deze stad, die deels in Estland en deels in Letland ligt, had nog geen openbaar vervoer dat het Estse deel met het Letse deel verbond. De bus gaat daar verandering in brengen. Volgens buschauffeurs in de regio is de vraag naar dergelijke verbindingen groot. Deze lijn krijgt zijn begin- en eindpunt bij het station van Valga. Hier kunnen passagiers overstappen op treinen naar, onder andere, Tallinn en Riga.
Het doel van deze buslijnen is om, wat betreft openbaar vervoer, terug te gaan naar de situatie voor de invoering van de grenscontroles. Nadat de Sovjetbezetting eindigde, keerden de grenzen terug. Openbaar vervoer werd hierdoor onmogelijk. Nadat zowel Estland als Letland tot de Europese Unie en het Schengengebied toetraden, verdwenen de grenscontroles. Maar de buslijnen keerden niet terug. Dit had te maken met het feit dat beide landen andere regelgeving invoerden voor openbaar vervoer.
Na jaren plannen, overleggen en steun van de Europese Unie keren nu twee van deze buslijnen terug. De proef duurt één jaar, waarna een evaluatie zal volgen.
Busvervoer van Estland naar Letland en terug, is niet onmogelijk. Zo rijden er dagelijks internationale bussen de grens over. Echter vallen deze onder een andere regelgeving en zijn ze niet voor lokaal vervoer binnen, bijvoorbeeld, Valga/Valka. In andere gevallen zijn de dorpen in de grensregio niet de moeite waard voor deze vervoerders om te halteren.
