Scholieren in Estland kunnen met ingang van het nieuwe schooljaar langer in bed blijven liggen. Nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat scholen niet meer voor 09:00 uur mogen beginnen.
Tegenwoordig starten scholen hun lessen tussen 08:00 en 09:00 uur ’s ochtends. De maatregel maakt deel uit van een serie aanpassingen die de minister van Onderwijs aan het onderwijssysteem heeft gedaan. De geplande wijzigingen moeten ervoor zorgen scholieren gezonder gaan leven, zowel fysiek als mentaal. Uit onderzoek is gebleken dat een latere start van de schooldag beter aansluit bij het slaapritme van kinderen.
Ook onderdeel van de nieuwe regelgeving, is de verplichting voor gemeenten om vervoer te regelen voor scholieren die aan een drukke weg wonen. Door deze leerlingen op te halen en thuis te brengen, wordt de rit voor hen veiliger. Een ander opvallend punt is dat de minimale tijd voor het nuttigen van de schoollunch wordt vastgelegd. Leerlingen moeten minimaal 20 minuten de tijd krijgen om te eten. Een langere pauze is toegestaan. De minister vermeldt expliciet dat het lopen van en naar de kantine en het pakken van de maaltijd niet meegerekend mag worden.
Niet iedereen is blij met de nieuwe regels. Vervoerbedrijven die het streekvervoer in Estland verzorgen, voorzien problemen. Doordat er in de ochtend niet alleen forenzen, maar ook scholieren om 09:00 uur beginnen, zijn meer bussen nodig om iedereen te vervoeren. Een voorbeeld dat aangehaald wordt door het Noord-Ests Openbaar Vervoer Centrum, dat verantwoordelijk is voor het streekvervoer in de noordelijke provincies van Estland, gaat over een dorp in de buurt van Tallinn. Daar besloot men al eerder om de schooldag later te laten beginnen. Waar de vervoerder in de ochtendspits voorheen 8 bussen nodig had, worden er nu 18 ingezet.
Vervoerders geven aan dat ze te maken hebben met een tekort aan chauffeurs, waardoor het lastig is om deze extra ritten te rijden. Hoewel ze liever geen chauffeurs willen laten rijden die de taal niet machtig zijn, is de kans wel groot dat dit zal gaan gebeuren. Daarnaast kost de extra inzet ook geld. Uit voorzichtige berekeningen is gebleken dat in Noord-Estland al minimaal €1 miljoen nodig is. Dit bedrag komt boven op de €50 miljoen die volgens de vervoerders nodig is om het streekvervoer op peil te houden. De kans dat er extra geld zal komen, is klein. Vanuit het ministerie van Onderwijs is al gemeld dat er geen extra geld beschikbaar wordt gesteld.
