De Estse politie is gestart met een opvallende campagne om het aantal verkeersdoden te verminderen. De actie startte kort voor Jaanipäev, een dag waarop Esten vrij zijn en sommigen te diep in het glaasje kijken.
Rondom deze dagen voert de politie het aantal controles op en worden veel blaastesten afgenomen. Dit jaar worden niet alleen bekeuringen uitgedeeld aan bestuurders die zich niet aan de regels houden. Ook automobilisten die wel de wet naleven, krijgen iets mee van de agenten; namelijk een ansichtkaart. Deze kaart toont een foto van Magere Hein die op vakantie is, bijvoorbeeld in Parijs of in een vakantiehuisje. De gedachte erachter is dat men “de dood” op vakantie stuurt, door nuchter en fit achter het stuur te zitten.
De campagne is ontwikkeld door Not Perfect, een reclamebureau dat in alle Baltische staten actief is, en ook in al deze landen een kantoor heeft. De makers lieten het niet bij de ansichtkaarten, er werd ook een voorlichtingsfilm opgenomen, in hetzelfde thema. Hiervoor werd een pakkend lied geschreven. Hierin worden vier bestuurders beschreven die zich voorbeeldig in het verkeer gedragen.
Volgens een woordvoerder van de politie zijn de reacties op deze campagne overwegend positief. Aangehouden automobilisten die een kaart of sticker ontvangen, tonen begrip voor de actie. Het liedje, dat centraal staat in de video, blijkt ook populair te zijn. Ruim een week na de lancering bracht de politie een karaokevideo uit van het nummer. Inmiddels is het lied ook uitgebracht op Spotify.
Dat de campagne nodig is, blijkt uit de cijfers die de politie recent publiceerde. Vlak voor en tijdens Jaaniõhtul en Jaanipäev, 22 t/m 24 juni, controleerde de politie 23.000 bestuurders op alcohol. 103 van hen bleken te veel gedronken te hebben. Daarnaast bekeurde de politie 100 mensen die te hard reden. Drie personen kwamen om het leven in het verkeer. Bij twee van deze ongevallen waren de bestuurders nuchter.
