De Etos biedt zonnebrandcrème aan voor de helft van de prijs. Althans, de tweede is gratis. Omdat het filiaal in het dorp niet altijd alles op voorraad heeft, besluiten we een bestelling te plaatsen. We kiezen voor de optie om het pakket in de winkel te laten bezorgen. Zodoende kunnen we namelijk nog wat andere producten uit de winkel kopen.
Op papier een goed plan, de praktijk is weerbarstiger. De pakketbezorger besluit aan te geven dat niemand “thuis” is op het adres. Navraag bij de winkel leert dat er geen pakketbezorger binnen is geweest. Ze hebben ook geen pakketbezorger gezien bij de winkel. Diezelfde pakketbezorger besluit het pakket bij de buren af te leveren. Dat blijkt een adres 1,5 km verderop te zijn; waar toevallig ook een pakketautomaat te vinden is. De toegestuurde barcode werkt in ieder geval niet. Wel worden we door PostNL bestookt met mailtjes dat we snel ons pakket moeten afhalen. Dat willen wij ook, maar we moeten eerst achterhalen waar dat pakket is.
Omdat we via de Etos niet verder komen, besluit ik PostNL te bellen. De eerste reactie van PostNL is bijzonder. Zij verklaren dat ik nooit iets had mogen laten bezorgen op het opgegeven adres. Onzin, want we doen dat vaker, maar belangrijker, de Etos biedt het zelf aan als optie. De tweede reactie is dat ze een intern onderzoek zullen starten, want dit gebeurt namelijk niet vaak en mag ook nooit meer gebeuren. Of ik er nog iets van ga horen? Nee, dat niet.
Eenmaal in de winkel, waar ik mijn pakket op kan halen, horen we een ander verhaal. Het blijkt dat pakketbezorgers steeds vaker hun pakketten dumpen bij pakketpunten. Tot ergernis van winkeliers, die onnodig met grote hoeveelheden pakketten opgescheept zitten. Deze verklaring staat haaks op het antwoord van PostNL. Want zowel deze winkelier als de Etos geven aan dat het met regelmaat gebeurt. Het blijft bijzonder. Tijd voor de proef op de som.
We bestellen nog een pakket en we laten dat bezorgen op hetzelfde adres. Alles verloopt tot de dag van de bezorging exact hetzelfde als bij het vorige pakket. Op het moment dat er een tijdvak bekend is, wordt het spannend. De pagina waarop we ons pakket kunnen volgen, houden we nauwlettend in de gaten. Totdat er een bericht staat dat het pakket is bezorgd. Bij het verversen van de pagina is het spannend. Volgens PostNL hebben we namelijk een “verboden adres” opgegeven. Zou de bezorger het dan wel durven en, nog belangrijker, daadwerkelijk bezorgen?
Ja, de bezorger heeft het aangedurfd. We kunnen ons pakket bij de Etos ophalen. Gelukkig blijkt het vorige voorval daadwerkelijk een incident op het afleveradres.
