Dat we de haven bezoeken om uit eten te gaan, is gelijk een generale repetitie om te kijken hoe goed deze locatie te bereiken is. Dat is geen overbodige luxe.
Want er staat een dag Helsinki op het programma. Met een flink aantal aanbieders van overtochten, is er voldoende concurrentie om de prijs laag te houden. Daarnaast snakken de rederijen naar passagiers waardoor de ene kortingscode na de andere wordt gepromoot. Hier maken we uiteraard gebruik van en boeken een dagtocht naar Helsinki.
Aanvankelijk zouden we de overtocht met onze gehuurde bus maken. Thuis hadden we al een kleine berekening gemaakt, maar deze viel uiteindelijk hoger uit dan verwacht. De afmetingen van onze bus waren nogal bijzonder. Hierdoor konden we vanwege de hoogte niet terecht tussen de personenauto’s. Door de lengte konden we ook niet terecht bij de personenauto’s met dakkoffers en reguliere personenbusjes. We zouden geplaatst moeten worden tussen de bestelbussen.
Hierdoor werd de overtocht al gauw een paar honderd euro duurder. Zonder auto is de overtocht ook goed te doen; het vergt wel wat puzzelwerk om tot een strakke planning te komen. Zowel aan de Estse als Finse zijde, want in beide gevallen wil je de boot niet missen.
Gelukkig is het openbaar vervoer in beide steden goed geregeld. In Tallinn hebben we een abonnement en in Helsinki kunnen we op de ontwaarder in de bussen, trams en metro’s met onze betaalpas reizen. Sterker nog, we kunnen zelfs met meerdere personen op één betaalpas reizen. Een prettige ontwikkeling, die de stadsvervoerder van Helsinki, HSL, onlangs introduceerde.
Het volgende deel volgt om 21:00 uur.
