Om toch meer van de stad te zien, moeten we grotere afstanden in een kortere tijd afleggen. Ook hier biedt het openbaar vervoer uitkomst. Diverse sites adviseren ons om tramlijn 2 te nemen. We zoeken een halte, stappen in en kijken wat deze lijn ons gaat brengen.
Onderweg komen we de Opera van Helsinki tegen, die we overigens ook goed kunnen horen en merken we vooral een klein cultuur verschil op. Waar je doorgaans in een Estse tram een speld kan horen vallen, is dat in Helsinki niet het geval. We eindigen uiteindelijk bij het station Pasila, in het noorden van Helsinki.
De tram rijdt hier een rondje om te keren, daardoor valt het niemand op dat we blijven zitten. In de tussentijd heb ik namelijk een plein opgezocht dat ik nog ken uit 2011. Hier staan een paar mooie oude gebouwen, die het bezoeken zeker waard zijn. Ook kan ik me nog herinneren dat ik mij verbaasd heb over het feit dat er trams reden; dus met de bereikbaarheid zou het wel goed moeten zitten.
In 14 jaar tijd is er weinig veranderd, want met slechts één korte overstap, staan we binnen 20 minuten voor de Domkerk van Helsinki (Helsingin tuomiokirkko). Maar wat een indrukwekkend moment had moeten zijn, eindigt in een kleine teleurstelling. De kerk wordt gerenoveerd en is grotendeels verstopt achter steigerdoeken. Doeken die bedrukt zijn met een impressie van de domkerk.
De trappen die naar de kerk leiden, zijn deels afgezet. Slechts één smal deel is te betreden voor mensen die zowel naar boven als beneden willen. Erg praktisch is het niet, want beveiligers moeten alles in goede banen leiden. Beneden op het plein is ook van alles aan de gang. Wat zich precies heeft afgespeeld, weten we niet. Er wordt in ieder geval een televisie-interview opgenomen voor de Finse commerciële zender MTV, niet te verwarren met de muziekzender. Op de achtergrond prijkt een vrachtwagen van het Vlaamse Vive le vélo, dat ik enkel ken als sportprogramma op de VRT.
Na wederom een ijsje gegeten te hebben, het is immers nog altijd 26°C, pakken we de tram terug naar Länsiterminaali 2, om ruim op tijd te zijn voor de boot.
