Een paar uur later komen we aan in Dublin. We hebben onze hut al vroeg verlaten en staan bij een lift te wachten tot het bericht komt dat we naar onze auto mogen. Door de coronamaatregelen gaat dit ook anders dan anders. Eerst mogen namelijk de vrachtwagenchauffeurs naar beneden. Wij glippen bij het horen van dit bericht stiekem een lift in; zodoende zitten wij als eerste in de auto. De liften op de boot zijn namelijk bar slecht afgesteld, waardoor je op een middenverdieping lang kan wachten. Tel daarbij op dat enkel mensen uit dezelfde bubbel in een lift mogen, en je eindigt zo weer in Wales terwijl je staat te wachten.
De zichtbaar geïrriteerde begeleider van het ontschepen kan ons niet terugsturen, en laat ons als tweede van de boot af gaan. Tussen de slingerende vrachtwagens rijden we richting de douane, waar enkel onze in de nacht ingevulde formulieren worden gevraagd. Geen paspoort komt meer tevoorschijn. De hele handeling duurt nog geen 5 minuten, waarna we Dublin in rijden.
Meteen valt op hoe bijzonder druk de stad is in de vroege ochtend. Zo levendig is Utrecht zelfs niet op een dergelijk tijdstip, al moet ik eerlijk toegeven dat ik de stad al sinds 2015 niet meer in de ochtend heb gezien.
Onze navigatie leidt ons ondertussen netjes met een grote boog om de M50 heen. Vorig jaar kwamen we vrij onverwacht in Dublin terecht via deze snelweg. Een deel bleek zelfs een tolweg te zijn. Terwijl de meeste Ierse tolwegen nog poortjes hebben, waar je zowel met contant geld als een bankpas kan betalen, gaat het bij de M50 volautomatisch. Je kenteken wordt geregistreerd en je kan vervolgens via de bijbehorende M50-app betalen. Heb je geen app? Dan dien je bij het postkantoor te betalen. Uiteraard binnen een bepaald tijdsbestek.
Helaas accepteerde de app mijn Nederlandse bankpas niet. Langsgaan bij een postkantoor zat er ook niet in, omdat we met spoed naar Nederland vlogen. Talloze telefoontjes, Facebookberichten, mails en Tweets die we het bedrijf achter de tolweg stuurden, bleven onbeantwoord. De boete staat formeel nog open, dus nemen we geen risico en vermijden we de M50 compleet.