Tijdens een nachtelijke rit die in een regenachtig Brussel bijna fataal eindigde door de wetteloosheid in de Wetstraat, schoot me plots te binnen dat we ook een keertje door zouden kunnen rijden naar Frankrijk. Na een kort overleg in de auto, dat nog geen 5 minuten heeft geduurd, peilen we of er nog meer mensen zijn die graag mee zouden willen. Een paar telefoontjes later hebben we een datum; verder nog niks.
Die datum is een week later. Aanvankelijk zouden we, na mijn werk, de auto pakken en in één keer doorrijden naar Frankrijk. Ter plaatse zou er vast wel een accommodatie te vinden zijn, zo is mijn ervaring na het Interrailavontuur van 2004. Dat plan, of eerder het gebrek daaraan, blijkt iets te pittig; dus boeken we een hotel in Souilly, dat samen met Claye de plaats Claye-Souilly vormt. Dat is overigens ook onze eerste bestemming van onze minireis.
De rit ernaartoe begint relatief vroeg in de middag. Mijn vroege busdienst blijkt eenmalig ook voordelen te hebben. Het nadeel is wel dat ik al vanaf 5 uur ’s ochtends wakker ben, en al ruim 8 uur aan rijtijd erop heb zitten. Nog voordat we vertrekken, krijgen we nog een navigatiesysteem mee, voor de zekerheid. Na een laatste check rijden we Utrecht uit.
Voor de rit staat ruim 4 en een half uur op de planning, maar uit ervaring weten we inmiddels dat de wegwerken in België altijd nog voor verrassingen kunnen zorgen. Aan een uitdaging ontkomen we sowieso niet, welke route we ook kiezen, de Ring van Antwerpen. Ook nu blijkt de R0, zoals men hem heeft genummerd, vol verrassingen. Zolang we naar het zuiden rijden, gaat het goed. Uiteindelijk rijden we niet naar Brussel, maar naar Gent. Een foutje, al is de ring rond Brussel ook geen pretje.
In Nazareth, dat ten zuiden van Gent ligt, houden we onze eerste pauze. Ook gooien we er onze tank vol. Hier blijkt men de brandstof al verrijkt te hebben waardoor de benzine plots het label E10 mag dragen. Of mijn auto het aankan? Geen idee, maar doorrijden met een lege tank redt het voertuig sowieso niet. Ik waag de gok, en gooi de tank vol. De auto start gelukkig zonder problemen, en het invoegen op de snelweg gaat gevoelsmatig ook sneller dan eerst.