Na lang wachten start begin mei uiteindelijk de kaartverkoop voor het Eurovisie Songfestival van 2021. Wie al kaarten had voor de editie van 2020, krijgt een code om daarmee een tweede poging te doen om voor diezelfde show weer kaarten te bemachtigen. Wonderwel lukt het binnen een paar minuten om de kaarten aan te schaffen.
Een paar dagen later blijkt dat voor vrijwel alle shows nog kaarten over zijn. Reden om nog een poging te wagen om voor de twee andere shows kaartjes proberen te bemachtigen. Het wachten duurt nu wat langer, maar uiteindelijk is ook voor de eerste halve finale een toegangsbewijs bemachtigd. Nu de finale nog. Wonderwel verschijnt ook daar na een paar minuten de optie om kaartjes te kiezen.
Per transactie heb je een kwartier de tijd om kaartjes te kiezen en gegevens in te vullen. Vrij vlot nadat het scherm in beeld kwam, koos ik mijn kaartjes en zette ze in mijn winkelwagentje. Daarna zou een transactie moeten volgen. Maar dan gebeurt er iets geks, mijn kaartjes zijn ineens weg en ik heb ook niet de mogelijkheid om nieuwe kaartjes te kiezen. Kortom, in die 15 minuten die ik heb, zijn de kaartjes die ik wilde afrekenen weg.
Tijd om het bedrijf achter deze website te benaderen. Het gaat om Paylogic, gevestigd in Amsterdam. Het telefoonnummer waarmee ze te vinden zijn, komt uit bij een bandje. Dat bandje verwijst iedereen door naar de website waar je wordt geacht om te chatten met een medewerker. Uiteraard alleen tijdens kantooruren. De werkdag eindigt bij Paylogic om 17:00uur stipt, heel stipt.
Het is dus een slimme keuze geweest van Paylogic om de kaartverkoop om 16:00uur te starten, want blijkbaar hadden ze zelf ook al in de gaten dat het technisch niet in orde was. Het treurige aan dit verhaal is dat tijdens de kaartverkoop voor de vorige editie bij veel mensen hetzelfde gebeurde. De reacties op internet, vanuit alle hoeken van Europa, waren niet mals. Destijds lukte het nog wel om via het telefoonnummer van Paylogic iemand aan de lijn te krijgen. Wederom een slimme zet om die optie dit jaar niet meer aan te bieden.
(deel 1 van 3)