Ga naar de inhoud

Roland ten Hove

  • Home
  • Op reis
    • 2004 – 2009
      • 🇫🇷🇪🇸🇵🇹 2004
      • 🇳🇱 2005
      • 🇧🇪 2005
      • 🇪🇪🇩🇪 2006
      • 🇪🇪 2007
      • 🇬🇧 2008
      • 🇩🇪 2009
    • 2010 – 2016
      • 🇬🇧 2010
      • 🇫🇷 2011
      • 🇪🇪🇫🇮 2011
      • 🇧🇪 2012
      • 🇪🇪 2013
      • 🇳🇱 2013
      • 🇮🇪 2014
      • 🇮🇪 2016
    • 2017 – 2021
      • 🇮🇪 2017
      • 🇪🇪 2018
      • 🇮🇪 2018
      • 🇮🇪 2019
      • 🇮🇪🇬🇧 2020
      • 🇮🇪🇫🇷 2021
    • 2022 –
      • 🇪🇪 2022
      • 🇬🇧🇮🇪🇫🇷 2023
      • 🇧🇪🇳🇱 2023
      • 🇧🇪 2023
      • 🇧🇪🇳🇱 2024
      • 🇪🇪🇱🇻 2024
  • Overige
    • Nieuws
    • Nieuws uit Estland
    • Grafisch
    • Eesti Vabariik 100
  • Portfolio
  • Home
  • Rode fietspaden worden weer rood in Tallinn
  • Nieuws
  • Nieuws uit Estland

Rode fietspaden worden weer rood in Tallinn

RtH 15.07.2022 3 min. lezen

Dit delen:

  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
  • Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X

Wie in Tallinn op zoek gaat naar fietspaden, ziet er steeds meer. Door de staat waarin ze verkeren, wordt ook de indruk gewekt dat ze er al jaren liggen. De rode verf, die het fietspad duidelijk markeert, is op veel plekken dusdanig versleten, dat de gemeente nu al herstelwerkzaamheden moet laten uitvoeren.

De staat waarin de fietspaden nu verkeren is een flinke domper voor de gemeente. Bij het aanleggen, in de zomer van 2021 was er veel kritiek van inwoners. Zij vonden de kleur te opvallend, volgens hen moest het iets rustiger. Sommigen vroegen zich openlijk af wat er mis was met normaal zwart asfalt in combinatie met een blauw geverfd verkeersbord.

Daarnaast is ook de aanleg voor velen een doorn in het oog geweest. Zo vinden veel voetgangers dat de fietspaden onlogisch zijn aangelegd. Een fietspad kan aan de zijkant van een weg beginnen, vervolgens een vrijliggend pad worden om vervolgens op de stoep door te gaan. Ook zijn voetgangersoversteekplaatsen niet meer exclusief voor voetgangers. Dat waren ze in veel gevallen voor het aanbrengen van de rode verf ook niet, maar nu valt het meer op.

Veel voetgangers vonden ook dat een fietspad van 1 meter breed meer dan voldoende zou zijn. Ondertussen klaagden fietsers dat de aanleg van de paden sneller en beter moest. Door de gefragmenteerde aanpak lagen er her en der in Tallinn fietspaden, die niet met elkaar verbonden waren.

Locoburgemeester Andrei Novikov kent de kritieken, maar stelt in een verklaring dat deze aanpak de beste is geweest. De gemeente moest snel schakelen toen het aantal fietsers explosief toenam. Ook de groei van het aantal gebruikers van elektrische stepjes, heeft hier aandeel in gehad.

Na deze kritieken moest de grootste tegenvaller nog komen. De vers aangebrachte verf bleek de strenge Estse winters niet te overleven. Na de dooi bleek niet alleen de sneeuw verdwenen te zijn, ook de rode verf bleek niet mee egaal op het asfalt te zitten. Hoewel de fietsstroken nog wel goed zichtbaar waren, was de gemeente zichtbaar teleurgesteld in het bedrijf dat de verf heeft aangebracht.

KMG OÜ had sowieso veel uit te leggen, want nog voordat de sneeuw gesmolten was, deden geruchten de ronde dat de milieuvriendelijke verf wellicht schadelijker was dan vermeld. Het bedrijf liet later in een verklaring weten dat ze een onderzoek zouden instellen. Ook benadrukten ze dat de kwaliteit van milieuvriendelijke producten niet zou kunnen tippen aan chemische producten. Echter bleek uit een onderzoek dat Aktuaalne Kaamera liet uitvoeren dat er wel degelijk chemische componenten waren gebruikt.

Hoewel de aanleg destijds ruim €1 miljoen kostte, wil de stad nu opnieuw rode fietspaden aanleggen. Het gaat nu enkel om de gevaarlijke punten, benadrukt de gemeente Tallinn. Daarnaast zijn ook fietspaden aan de lijst toegevoegd die op wegen zijn aangebracht waar de komende jaren geen geplande werkzaamheden zijn. In veel gevallen zijn dit voor fietsers gevaarlijke wegen. Wie uiteindelijk voor deze kosten zal opdraaien, liet men niet weten. Naar verwachting is er nog geen duidelijkheid over de schuldvraag.

Tot die tijd zullen fietsers en andere weggebruikers in Tallinn iets beter op moeten letten wiens plek het op de weg is.

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Lees verder

Vorige: 🇳🇱 Utrecht – 🇳🇱 Schiphol
Volgende: 🇳🇱 Schiphol

lees ook

Estland als derde op podium
1 min. lezen
  • Nieuws

Estland als derde op podium

16.05.2025
Estland haalt finale Songfestival
1 min. lezen
  • Nieuws

Estland haalt finale Songfestival

16.05.2025
Kristiine Keskus in Estse handen
1 min. lezen
  • Nieuws

Kristiine Keskus in Estse handen

10.05.2025
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookiebeleid
  • Behance
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • BlueSky
  • Threads

Categorieën

Beste mensen, Samen ontbijten met een nieuwsgierige kauw. Vabaduse väljak #tallinn Een kwikstaart op het strand. Meeuw als fotomodel. Met een nachtclub om de hoek, is het nooit saai. #tallinn #politsei Met de #tram door #Tallinn. Stiekem binnenkijken bij #linnahall in #tallinn De Nederlandse ambassade is verhuisd en nu staat het pand leeg... 🤔 toch maar even de huurprijs opzoeken 😬 Omdat de vorige foto beter kon, nogmaals de nieuwe trams die na het voltooien van hun proefritten in #tallinn zullen instromen. Ziet er niet slecht uit Inmiddels al een paar dagen terug. #eesti #latvija #Trams in #Tallinn Het vrolijkste winkelcentrum van #Estland Ai, de trein waarmee we ooit in Pärnu strandden is nu een museumstuk geworden... Met de trein naar Pärnu is overigens ook niet meer mogelijk, blijkt. In 2006 was het in ieder geval warmer... en vooral droog.
.
© 2003 - 2025 - Roland ten Hove | DarkNews door AF themes.
%d